دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۳
مجموعه مقالات «همایش ملی منظر شهری» کتاب شدند

مجموعه مقالات «همایش ملی منظر شهری» در سه جلد منتشر شد. 89 مقاله برگزیده این همایش به‌منظور تببین جایگاه منظر شهری، اصطلاحات آن و مشخص کردن محدوده حوزه‌ای و زمینه‌های مشترک آن با دیگر رشته‌ها در این مجموعه کتاب‌ها گردآمده‌اند.-

سیدامیر منصوری درباره کتاب سه جلدی «همایش ملی منظر شهری» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این کتاب‌ها مجموعه مقاله‌های نخستین همایش ملی منظر شهری به‌شمار می‌روند و از میان بیش از 600 عنوان مقاله ارسالی 89 مقاله انتخاب و در این کتاب‌ها منتشر شده‌اند.

رییس کمیته علمی همایش ملی منظر شهری افزود: بررسی منظر شهری و حوزه‌های گوناگونی که مرتبط با این پدیده‌اند، دلیل بالا بودن تعداد این مقاله‌هاست. در جلد نخست کتاب 29 مقاله با عنوان‌هایی مانند «هویت، منظر و ابعاد آن در شهرها»، «امنیت در فضاهای شهری»، «بررسی هنر عمومی (Public Art) و نقش آن در منظر شهری»، «منظر صوتی و نقش آن در کیفیت محیط شهری»، «منظر دوگانه شهری در روستا ـ شهرهای زلزله‌زده» و «تاثیر محور پاسخده بر درک منظر شهری» وجود دارد.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: جلد دوم کتاب با 31 مقاله، «دریچه‌ای به منظر شهری در اغما با کنکاشی در محور زمان»، «اصول طراحی منظر شهری در ورودی شهرها»، «تراکم و چشم‌انداز شهری پایدار»، «نمادهای شهری یادآور فرهنگ‌ها، سنت‌ها و خاطرات جمعی»، «منظر ادراکی شهر، عرصه نمایشی هنر»، «آسیب‌شناسی منظر شهری در فرایند مداخلات برنامه‌ریزی نشده» و «گونه‌شناسی منظر شهری در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ایران» را شامل می‌شود.

وی درباره مقاله‌های جلد سوم «همایش ملی منظر شهری» اظهار کرد: در این جلد نیز 29 مقاله چاپ شده که برخی مقاله‌های آن با عنوان‌های «بزرگراه‌ها، گستره‌ای رهاشده در منظر شهری»، «بینابینی‌های جغرافیایی ـ کالبدی و منظر شهری»، «نقش اکولوژی در منظر شهری»، «تاثیر زیباشناختی ساختمان‌های بلندمرتبه در منظر شهری»، «در جست‌وجوی منظر فرهنگی»، «سیمای شهری و کودک» و «منظر رنگین‌شهر» به چاپ رسیده است.

رییس پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر ادامه داد: نزدیک به دو دهه از مطرح شدن مفهوم منظر شهری در دنیا می‌گذرد اما این پدیده به تازگی در ادبیات مسایل شهری ایران آمده است. بنابراین نخستین همایش منظر شهری را به‌منظور تبیین معنی و ارتباط شهری با دیگر رشته‌ها و حرفه‌های مختلف در سال 1389 برگزار کردیم.

وی توضیح داد: در بحث منظر شهری تغییرات سلیقه‌ای و تجربی بسیاری وجود دارد که باعث بروز اشتباه‌های جبران‌ناپذیری شده است. این همایش با دو هدف، تعریف صحیح منظر شهری و اصطلاحات مرتبط با آن و دیگری شناسایی رشته‌های مرتبط و حوزه‌های تاثیرگذار و تاثیرپذیر از منظر شهری برپا شده بود تا متخصصان مختلف را با موضوع مشترک منظر شهری گرد هم جمع کند.

منصوری گفت: پیش از این کتاب نیز چکیده مقاله‌ها در سال 1390 به‌چاپ رسیده بود و اصل مقاله‌ها پس از اصلاح‌هایی از سوی نویسندگان مقالات در سال جاری منتشر و در دسترس علاقه‌مندان و شهرسازان قرار گرفت.

چاپ نخست کتاب سه جلدی «همایش ملی منظر شهری» (مجموعه مقالات) در یک‌هزار و 189 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 12 هزار تومان با همکاری گروه پژوهشی ـ معماری منظر شهری، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و مرکز پژوهشی هنر، معماری و شهرسازی نظر از سوی نشر دریافت سازمان زیباسازی شهر تهران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها