یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹
مخاطبان ایرانی یک فنجان قهوه با داروین و نیوتن می‌نوشند

عناوین جدیدی از مجموعه «یک فنجان قهوه با ...» درباره نیوتن و داروین منتشر می‌شوند که به معرفی این اندیشمندان در قالب گفت‌وگوی خیالی می‌پردازند.-

رویا سیدرئیسی مدیر انتشارات سمام در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: تاکنون عناوینی مانند «یک فنجان قهوه با ارسطو» و همچنین افلاطون، موتزارت، انیشتین و دیکنز از این مجموعه منتشر شده‌اند. سهیلا فرزاد و هادی همامی ترجمه کتاب‌های این مجموعه را بر عهده دارند.

وی افزود: هر یک از این کتاب‌ها را نویسندگانی نوشته‌اند که در حوزه اندیشه شخصیت موردنظر تخصص دارند؛ برای مثال نویسنده کتاب ارسطو سال‌ها در دانشگاه آکسفورد به تدریس فلسفه مشغول بوده و به همین دلیل کتابی را در این مجموعه نوشت که به نوعی می‌توان آن را یک درسنامه به زبان ساده درباره ارسطو دانست.

سیدرئیسی درباره روش تالیف این آثار گفت: این کتاب‌ها به صورت گفت‌وگوی خیالی نویسنده با شخصیت موردنظر تدوین شده‌اند و به همین دلیل نوعی پویایی در متن آن وجود دارد. شخصیت‌های این مجموعه در این گفت‌وگو با ظرافت به بسیاری از وقایع زندگی علمی و شخصی‌شان اشاره می‌کنند و این‌که کدام یک از اتفاقات زندگی شخصی‌ در نظریه‌پردازی‌های آن‌ها موثر بوده‌اند.

وی به مجموعه دیگری از انتشارات سمام اشاره کرد و گفت: انتشار «زندگی مومین‌ها» نوشته تووه یانسن نویسنده مشهور نروژی را نیز در دستور کار داریم. این داستان به ظاهر کودکانه پس از جنگ جهانی دوم و در شرایطی نوشته شد که ناامیدی ناشی از ویرانی‌ها و مشکلات اجتماعی جنگ در جامعه اروپا حاکم بود. این داستان می‌کوشد بار دیگر نشاط را در میان مخاطبانش زنده کند.

مدیر انتشارات سمام ادامه داد: این اثر تا اندازه‌ای شبیه به «شازده کوچولو» اگزوپری است که در ظاهر کودکانه می‌نماید اما می‌توان مفاهیم عمیقی را از آن برداشت کرد که خواننده را به تفکر وامی‌دارند. در واقع مجموعه «زندگی مومین‌ها» هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان خواندنی است. این مجموعه به صورت گروهی ترجمه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها