شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
امیدوارم همه نمایشنامه‌های جشنواره فجر امسال کتاب شوند

برهانی‌مرند، داور بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: امیدوارم شرایط انتشار همه متونی که به این دوره از جشنواره فرستاده شده‌اند، مهیا شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، برهانی‌مرند در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: تمامی آثار بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر، دغدغه طرح مساله داشتند و مسایل اجتماعی روز را به خلاقانه‌ترین شکل ممکن در قالب یک متن مطرح کردند. متون نمایشی ارزشمند به نویسندگی افرادی که نام‌های آشنایی ندارند، نشان دهنده حضور نسل نمایشنامه‌نویسان خوش‌فکر و خلاق است. 

وی افزود: من امیدوارم امکان انتشار تمامی آثاری که به این دوره از جشنواره فرستاده شده بودند، مهیا شود. انتشار آثار قوی می‌تواند صحنه‌های تئاتر ما را از نمایش‌هایی که نگاهی اجتماعی دارند، پر کنند. در این صورت کسی نمی‌تواند ادعا کند که در حوزه نمایش، متون ویژه برای اجرا روی صحنه وجود ندارد. 

برهانی‌مرند ضمن بیان اینکه در حال حاضر افرادی ناشناس متون نمایشی بسیار ارزشمندی را به نگارش آورده‌اند، خطاب به مسوولان هنری کشور تاکید کرد: توصیه می‌کنم که مسوولان، نسل امروز نمایشنامه‌نویس کشورمان را جدی بگیرند، زیرا این افراد سرمایه‌های بزرگی هستند که اگر به فعالیت ایشان توجه نشود، دچار انزوا و حتی روی آوردن به دیگر عرصه‌های هنری می‌شوند. 

برهانی‌مرند در ادامه با اشاره به متن‌هایی که در این دوره بازخوانی کرده، گفت: در هنگام مطالعه تمامی آثار بخش نمایشنامه‌نویسی متوجه شدم که نویسندگان برای نگارش این متون زحمت‌ بسیاری در حوزه فنی و محتوایی کشیده و سعی کرده‌اند، بدون دغدغه سیاسی و با دوری از محافظه کاری، زبان روزگار خود باشند و به مسایل روز بپردازند. 

داور بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی سی‌ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اشاره به اینکه متون خوبی را در شرایطی که فرصت برای چاپ و اجرا وجود ندارد، مطالعه کرده، گفت: برخورداری از شخصیت‌های محکم، قصه مشخص، ساختار متعارف، طرح مساله، جذابیت در شخصیت‌ها، دیالوگ‌ها، فرم، قصه و موقعیت‌ها و اینکه متن پیامی داشته باشد که به زبان نمایشی و به شکل عمیق مطرح شود، از شاخصه‌های یک نمایشنامه خوب است. 

وی در پایان افزود: این متون ضمن برخورداری از ویژگی‌های یک نمایشنامه ارزشمند، کمتر به دیگر آثار نمایشی شبیه بودند و در فرم و خلق شخصیت، ساختاری خارق‌العاده داشتند. 

سی و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید کشن‌فلاح از 26 دی تا 13 بهمن در تهران و چند شهر دیگر کشورمان برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها