جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۰
«هنر و عکاسی» پس از 20 سال منتشر شد

کتاب «هنر و عکاسی» نوشته آرون شارف با ترجمه حسن زاهدی و صفحه‌آرایی جدید و ویرایش جدید به قلم اسماعیل عباسی، از سوی انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران به چاپ دوم رسید. این کتاب که به گونه‌ای درباره تاریخچه و آغاز عکاسی است، برای نخستین بار در ایران در سال 1371 با ویراستاری قاسم روبین منتشر شده بود._

عباسی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: زمانی‌که قرار بود کتاب «هنر و عکاسی» برای نخستین بار منتشر شود، مسوولان وقت انتشارات انجمن سینمای جوانان، متن ترجمه را برای مشورت به من ارایه دادند، اما به جهت آن‌که در آن وقت سردبیر مجله عکس بودم و خود ناشر هم برای انتشار عجله داشت، فرصتی برای تغییر در این کتاب پیش نیامد. 

وی افزود: این کتاب بسیار پرمحتوا و مطالعه آن برای دانشجویان عکاسی بسیار لازم است. پس از نخستین انتشار من چندین بار به مدیران انجمن پیشنهاد دادم که این کتاب را دوباره منتشر کنند، ولی متاسفانه کسی به این پیشنهاد توجه نمی‌کرد تا این‌که در زمان مدیریت آقای ناصر باکیده، ایشان پذیرفتند که این کار انجام شود. 

عباسی در توضیح بیش‌تر درباره محتوای کتاب گفت: این کتاب به گونه‌ای تاریخچه شروع عکاسی است. در آن زمان نقاشی حرف نخست را می‌زد و عکاسی با آن تداخل داشت و به نحوی به صورت رقیب نقاشی درآمد. نقاشان در ابتدای ظهور عکاسی، آن‌ را یک کار مکانیکی و فاقد جنبه‌های هنری می‌دانستند و این مساله به نقد و تحلیل‌های گوناگونی انجامید.

وی افزود: عکاسی بعدها کار نقاشان را آسان‌تر کرد، چرا که نقاشان با استفاده از دوربین ابتدا از سوژه نقاشی خود عکسبرداری کرده و در ادامه از روی آن نقاشی خود را انجام می‌دهند. عکاسان هم در برخی از موارد از شیوه‌ها و جنبه‌های نورپردازی نقاشان استفاده می‌کردند. با این وجود این دو گروه مدام همدیگر را با استفاده از استدلال‌هایی محکوم می‌کردند و این استدلال‌ها بسیار مهم بود. 

این مترجم و منتقد حوزه عکاسی در ادامه با اشاره به این نکته که قرار نبود ویراستار جدید این کتاب باشد گفت: به انجمن فقط پیشنهاد انتشار مجدد این کتاب را دادم و قصد نداشتم  خودم ویرایش جدید این اثر را به عهده بگیرم، اما مسوولان انتشارات انجمن اصرار داشتند که ویرایش جدید کتاب را  من انجام دهم. 

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که «چه مواردی از کتاب در ویرایش جدید اصلاح شدند؟»، گفت: ترجمه آقای زاهدی انصافا خوب و مناسب بود، بنابراین کتاب تغییر زیادی نکرده است. تنها رسم‌الخط کتاب و اسامی نام برده شده در کتاب کمی تغییر کرد و همچنین صفحه‌آرایی آن هم هنرمندانه‌تر شد. کتاب قبلی طراحی و صفحه‌آرایی مناسبی نداشت. 

دومین چاپ کتاب «هنر و عکاسی» نوشته آرون شارف با ترجمه حسن زاهدی و ویرایش جدید از اسماعیل عباسی، در 340 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها