شنبه ۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶
«آرایش سیاسی احزاب در ایران» با رویکردی انتقادی به بازار كتاب رسيد

سیدجمال حیدری نگارش کتاب «آرایش سیاسی احزاب در ایران» با عنوان فرعی «نگاهی به احزاب سیاسی قبل و بعد از انقلاب اسلامی» را به پایان رساند. وی در این اثر با انتقاد از وضعیت فعالیت احزاب در ایران، معنای اصلی حزب و کارکردهای حقیقی آن را در مقایسه با سایر کشورها بیان می‌کند.-

سیدجمال حیدری، کارشناس ارشد تاریخ و تمدن اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که در کتابش آرایش احزاب در ایران را پیش از مشروطه یعنی از سال 1290 تا 1390 هجری شمسی بررسی کرده است، بیان کرد: این اثر کتابشناسی احزاب شامل کتاب‌های این حوزه، مقالات، پایان‌نامه‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی حزب در ایران را ارایه می‌دهد.

وی با اشاره به عمر کوتاه حزب در ایران که قدمتی بیش از صد سال ندارد، گفت: متاسفانه منابع چندانی درباره احزاب در ایران به شکل مکتوب وجود ندارند و اغلب این منابع ژورنالیستی‌اند و پژوهش‌های تخصصی و تاریخی در این زمینه کمتر انجام شده است.

این نویسنده و پژوهشگر ویژگی اصلی اثرش را قلم بی‌طرف آن دانست که سعی ندارد حزب خاصی را برجسته کند و بیان کرد: فقر منابع این حوزه مرا بر آن داشت تا کتابی در این زمینه تالیف کنم. متاسفانه اثر جامعی در این حوزه نداریم، اواخر دوره مشروطه کتاب «تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران» اثری از ملک‌الشعرای بهار منتشر شد که استفاده از آن دشواری‌هایی را درپی داشت با این وجود این کتاب یکی از منابع در حوزه تاریخچه احزاب به شمار می‌آید اما اطلاعات آن کاربردی و تاریخی نیستند و به تحلیل نیاز دارند.

حیدری یکی از مباحث اصلی اثرش را بیان این نکته دانست که متاسفانه احزاب در ایران جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده‌اند و نزدیک انتخابات یک شبه رشد و تبلیغات می‌کنند در حالی که می‌توانند نقش اساسی در دگرگونی‌های و تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و روابط بین‌الملل کشور داشته باشند.

نویسنده این کتاب بیان کرد: احزاب در کشورهای دیگر به ویژه کشورهایی که حزب در آن‌ها قدمت فراوانی دارد، اقداماتی مانند ظرفیت‌سنجی، جذب و پرورش نیرو دارند اما متاسفانه حزب در کشور ما تنها در دوره انتخابات نمود می‌یابد و بعد از آن از میان می‌رود، همچنین ساختاری نظام‌مند ندارد. با وجود آن‌که حزب بدنه سیاسی به شمار می‌آید، در کشور ما به مثابه تشکلی منسجم و حساب شده عمل نمی‌کند.

کارشناس ارشد تاریخ و تمدن اسلامی ادامه داد: با وجود آن‌که از سوی مجلس بودجه‌ای برای احزاب مصوب شده است و حدود 240 حزب اکنون در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور ثبت شده‌اند، تنها حدود 12 حزب آن هم در زمان انتخابات فعال می‌شوند. احزاب سایر کشورها سایت اطلاع‌رسانی، مجله ویژه، خانه احزاب و شبکه دارند و با تعریف اهداف در کنار ایجاد ساختاری نظام‌مند، جلساتی را تشکیل می‌دهند که در کتابم به تمامی این‌ها اشاره کرده‌ام.
 
قرار است انتشارات «پویا نقش» کتاب «آرایش سیاسی احزاب در ایران» را تا بهمن‌ماه منتشر و روانه بازار نشر کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یزدان بیات ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    لطفاً اگه شماره تماس با ایمیل از آقای سید جمال حیدری دارید برای بنده ارسال کنید ویا شماره تماس بنده را به ایشان بدهید09126991723 ممنون

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها