چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۱
انتشار گزیده شعر شاعران معاصر ایران در «شعر زمان ما»

چهار عنوان کتاب جدید در مجموعه «شعر زمان ما» به کوشش فیض شریفی به چاپ رسید. در این مجموعه که مجلدات آن از سوی انتشارت نگاه راهی بازار کتاب شده، گزینه اشعار شاعران مطرح معاصر گردآوری می‌شود. به گفته شریفی برخی اشعار شاعران در این مجموعه تا به امروز منتشر نشده‌اند.‌-

‌شریفی به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «شعر زمان ما» عنوان مجموعه‌ای است که با گزینش و مقدمه مرحوم محمد حقوقی درباره پنج شاعر بزرگ معاصر تدوین و از سوی نشر نگاه منتشر شد. این پنج کتاب به گزیده شعر احمد شاملو، مهدی اخوان‌ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخ‌زاد و نیما یوشیج اختصاص داشتند.

وی ادامه داد: در ادامه این کار من نیز گزیده اشعار سیمین بهبهانی، سیاوش کسرایی، منوچهر آتشی، سیدعلی صالحی و نادر نادرپور را گردآوری کرده‌ام که به تازگی از سوی نشر نگاه به چاپ رسیده است. 

این پژوهشگر درباره کارهای در دست انتشار از این مجموعه افزود: در ادامه این مجموعه گزیده اشعار نصرت رحمانی، یدالله رویایی، حمید مصدق، حسین منزوی، شمس لنگرودی، محمدرضا شفیعی‌کدکنی و فریدون مشیری در دست چاپ است و این روزها در حال گردآوری گزیده اشعار فریدون توللی هستم.

وی به مقدمه این مجموعه آثار اشاره و تشریح کرد: از روند کاری مرحوم حقوقی در این مجموعه بسیار بهره گرفته‌ام، اما ایشان بیشتر بر مسایل ساختاری شعر تمرکز داشته است، از این روی در مقدمه کتاب‌هایی که تدوین کرده‌ام، اشاره‌ای نیز به شرح حال و زندگی هر شاعر داشته‌ام.

شریفی ادامه داد: دلیل این کار شناساندن شعر هر شاعر براساس شخصیت وی یا مکان زندگی‌اش بوده است. همچنین زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، تاریخی و ادبی آثار هر شاعر را بررسی کرده‌ام و به شاخصه‌های شخصی وی، فرم کار، وزن و آرایه‌های ادبی که به‌کار گرفته و همچنین ایده‌هایی که داشته است، پرداخته‌ام؛ چراکه معتقدم شعر موجودی زنده است و هیچ‌یک از این ویژگی‌ها از هم جدا نیستند.

وی درباره چگونگی گزینش اشعار هر شاعر توضیح داد: یکی از معیارهای انتخاب آثار، شعرهایی بوده که در حافظه عموم مردم جای داشته است و مردم با آن‌ها زندگی کرده‌اند. مانند شعر «به کجا چنین شتابان» شفیعی‌کدکنی یا «دریایی‌ها»‌ی رویایی. دیگر آن‌که اشعاری که شخصیت شاعر را نمایان کرده است. همچنین نمونه اشعاری که تمامی شاخصه‌های شعری شاعر را به تصویر می‌کشند.

این پژوهشگر افزود: از سوی دیگر ابهاماتی را که در ذهن منتقدان یا مخاطبان بوده است، در این کتاب‌ها توضیح داده‌‌ام. همچنین در انتخاب آثار آن‌ها به نمونه اشعاری که در مجموعه‌های منتشر شده آن‌ها نبوده، اما در نشریات به چاپ رسیده یا از طریق خانواده‌هایشان در اختیار من قرار گرفته است، توجه داشته‌ام.

وی در پایان یادآور شد: به‌طورکلی نگاهی ساختارگرایانه به اشعار شاعران داشته‌ام. هر کتاب دست‌کم حجمی در حدود 320 صفحه و حداکثر 500 صفحه دارد.

فیض شریفی متولد 1330 است. «برای نشستن کنار تو»، «ترانه‌های پرتشویش» و «عشق بر آستانه» از آثار منتشر شده این شاعر و پژوهشگر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط