جمعه ۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴
بررسی جنگ جهانی اول در «تاریخ روابط بین‌الملل»

کتاب «تاریخ روابط بین‌الملل» (جلد اول از 1871 تا 1914) نوشته «پی‌یر میلزا» با ترجمه سیدحامد رضیئی منتشر شد. این کتاب به سیر تحول مسایل مختلف در جهان و تاثیر آن‌ها بر وقوع جنگ جهانی اول می‌پردازد.-

سیدحامد رضیئی از ترجمه و انتشار کتاب سه جلدی «تاریخ روابط بین‌الملل» خبر داد و به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: جلد نخست این کتاب نوشته «پی‌یر میلزا» است و به رویداد‌های بین‌المللی از سال 1871 تا 1914 می‌پردازد.

وی افزود: کتاب در سه بخش با نام‌های «از سلطه آلمان تا تفوق بر اروپا (1871-1890)»، «پایان نظم بیسمارک و تجلی سیاست جهانی (1890-1907)» و «آزمایش‌های قدرت‌طلبی و حرکت به‌سوی جنگ» گردآوری و هر بخش نیز از فصل‌هایی تشکیل شده است.

این استاد روابط بین‌الملل توضیح داد: جلد دوم کتاب نیز که نوشته همین تاریخ‌نگار معاصر فرانسوی است، به وقایع سال‌های 1918 تا 1939، فاصله بین دو جنگ جهانی را بررسی کرده است. همچنین مسایل حکومت‌های هیتلر، استالین، فرانکو و موسولینی را تا جنگ جهانی دوم و علت‌های شروع دومین جنگ جهانی را بیان می‌کند.

وی ادامه داد: جلد سوم کتاب «تاریخ روابط بین‌الملل» را «موریس واعیس» نوشته است که مسایل سال‌های 1945 تا 2008، یعنی وقایع پس از جنگ جهانی دوم، دوران جنگ سرد، فروپاشی شوروی، مسابقه‌های تسلیحاتی و دیگر اتفاق‌های فضای بین‌الملل را گردآوری کرده است.

رضیئی گفت: «تاریخ روابط بین‌الملل» از مواد درسی رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل برای دانشجویان است اما کتاب جامعی در حوزه تاریخ سیاسی به‌شمار می‌آید. میلزا در جلد نخست کتاب تلاش کرده تا مسایلی که از سال 1870 یعنی از جنگ پروس با فرانسه تا زمان به‌پایان رسیدن جنگ‌های بالکان رخ داده را در سه بخش بررسی و دلیل وقوع جنگ جهانی اول را ریشه‌یابی کند.

این استاد دانشگاه از تمام شدن ترجمه چند کتاب دیگر نیز خبر داد و افزود: ترجمه کتاب‌های «ژئوپلتیک نفت»، «شکست سیاسی گرباچِف» به‌پایان رسیده است، همچنین ترجمه کتاب‌های «تاریخ روسیه، از پتر کبیر تا پوتین» از سوی موسسه انتشارات امیرکبیر و «فرهنگ ژئوپلتیک» نیز از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به‌زودی به زیر چاپ می‌رود.

سید حامد رضیئی، فارغ‌التحصیل از کشور فرانسه و در دانشگاه تهران و روابط بین‌الملل تدریس کرده است. کتاب‌هایی مانند «شناخت و درک مفاهیم جغرافیای سیاسی»، «جمهوری اروپا» و «حکومت صد روزه ناپلئون بناپارت» از آثار وی به‌شمار می‌رود.

چاپ نخست کتاب «تاریخ روابط بین‌الملل» در 224 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای شش‌هزار و 400 تومان از سوی موسسه انتشارات امیرکبیر به‌چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها