شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹
«مسئله‌ی وظیفه سیاسی» پيتمن به ايران رسيد

کتاب «مسئله‌ی وظیفه سیاسی» نوشته «کرول پیتمن» با ترجمه محمود راسخ‌افشار منتشر شد. این کتاب نقدی بر نظریه لیبرالی وظیفه سیاسی و مقایسه آن با نظام دموکراسی مشارکتی است که به چگونگی رابطه شهروندان با سیاست در جامعه می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «مسئله‌ی وظیفه سیاسی» (نقدى بر نظريه‏ى ليبرالى وظيفه‏ى سياسى‏) نوشته كَرول پيتمن با ترجمه محمود راسخ‌افشار به ‌تازگی راهی بازار کتاب شده است.

این کتاب در هشت فصل تدوین شده و با نقد نظریه وظیفه سیاسی لیبرالیسم عنوان می‌کند که نظریه‌پردازان لیبرال تبعیت از دولت لیبرال را به سود فرد می‌دانند و وظیفه سیاسی را مناسبات عمودی میان هر یک از شهروندان و دولت مطرح می‌کنند اما این فایده‌باوری، راه حلی برای میانجیگری بین مطالبات شخصی و دولت را فراهم نمی‌کند.

نویسنده در این کتاب از دموکراسی مشارکتی یا خودمدیریتی دفاع می‌کند و لیبرالیسم را چشم‌اندازی تجریدی، فردگرایانه و مالکیت‌طلب می‌داند که پیوندهای اجتماعی در آن، فردگرایی، توده مردم و خلاقیت اجتماعی و سیاسی را به‌وجود نمی‌آورد اما دموکراسی مشارکتی با حفظ خودمختاری همه افراد را توانا می‌کند تا بتوانند به‌طور سیاسی داوری کنند و به‌مثابه شهروندانی باشند که نقشی فعال و پویا در مسایل سیاسی دارند.

كرول پيتمن متولد 1940 در انگلستان، نظریه‌پرداز علوم سياسی و فعال حقوق زنان، معتقد است مناسبات افقی میان شهروندان برخلاف مناسبات از بالا به پایین لیبرالیستی، به شهروندانی نیاز دارد که انجمن‌های سیاسی تشکیل دهند و به فعالیت در آن‌ها مشغول باشند و از این راه خواسته‌های سیاسی را پیگیری کنند. امر سیاسی بخشی از زندگی اجتماعی شهروندان به‌شمار می‌آید، به‌طوری که پیتمن شعاری را سرلوحه کارش قرار داده است: «امر شخصی، امر سیاسی است.»

«مشکلات و پرسش‌ها»، «وظیفه خودپذیرفته و فرد تجریدی»، «وظیفه سیاسی و شمشیر لویاتان»، «هیچ بیانی از چیزی نیست»، «نظریه رضایت دادن معاصر»، «اختیار با ولی فرضی و استدلال مفهومی»، «قرارداد اجتماعی دموکراتیک» و «اطاعت سیاسی یا وظیفه سیاسی» از فصل‌های کتاب است که به بررسی و مقایسه نظام‌های لیبرالیسم و دموکراتیک مشارکتی پرداخته می‌پردازد.

چاپ نخست کتاب «مسئله‌ی وظیفه سیاسی» (نقدى بر نظريه‏ى ليبرالى وظيفه‏ى سياسى‏) نوشته كَرول پيتمن‏ با ترجمه محمود راسخ‌افشار، در 400 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات پژواک منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها