شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
«سان.سور همگانی» از راه مي‌رسد

دومین دفتر شعر سردار شمس‌آوری با عنوان «سان.سور همگانی» از سوی نشر بوتیمار منتشر می شود.-

شمس‌آوری درباره این مجموعه به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: این دفتر دربرگیرنده 57 قطعه شعر سپید است، اما در حقیقت همه آن‌ها یک قطعه شعر بلند را تشکیل می‌دهند و هیچ قطعه شعری را نمی‌توان مستقل از دیگر شعرهای کتاب خواند.

وی ادامه داد: مخاطب این مجموعه برای رسیدن به پایان کتاب باید خط روایی را که در کتاب به‌کار گرفته شده دنبال کند، تا به نقطه‌ای که مدنظر من به عنوان شاعر بوده است، برسد.

این شاعر از نظر ساختاری دومین دفتر شعرش را کاری جدید و تازه معرفی و تصریح کرد: این تازگی در ساختار و چینش اشعار دیده می‌شود. چینش شعرها ارتباط معنایی ویژه‌ای را میان آن‌ها ایجاد کرده و مخاطب باید طبق آن چینش به پیش برود تا روایت اشعار به هم نخورد.

وی تاکید کرد: در چینش این اشعار روایتی تاریخی و اجتماعی مدنظرم بوده است، اما این روایت تنها یک روایت خطی نیست و برای مثال ممکن است از مخاطب خواسته شده باشد پس از خواندن صفحه 20 به صفحه 30 برود. گاهی این کار با ارایه نشانه‌های مستقیم به مخاطب انجام گرفته و گاهی نشانه‌ها غیرمستقیم بوده است.

شمس‌آوری در توضیح بیشتر روایت‌های این اشعار گفت: در این سروده‌ها شخصیت‌های متفاوتی حضور دارند که روایت‌های اجتماعی و تاریخی کاملا گسسته‌ای را از رویدادهای تاریخی، سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار بیان می‌کنند. ‌

وی ادامه داد: گاهی یک رویداد بسیار ساده و جزئی را از زاویه دید کودکی که در آن حضور داشته است، بیان کرده‌ام و گاهی از زاویه دید شخصیت‌های سیاسی یا اجتماعی به مسایل پرداخته‌ام.

این شاعر افزود: سرایش این شعرها را با همین هدف مشخص از سال 1389 آغاز کرده بودم و تا سال 1390 ادامه داشت.

وی درباره ساختار این مجموعه توضیح داد: در این شعرها اصالت رفتار آن‌ها حول محور زبان و سوژه بودن خود عنصر زبان شعر، برای من اهمیت داشته است.
 
شمس‌آوری در پایان و درباره عنوان کتابش یادآور شد: کلمه «سان» به نوعی سان دیدن را تداعی می‌کند و سور به معنای جشن و سرود است، اما مجموعه این دو کلمه شاید همان مفهوم سانسور را تداعی کند، اما تاکید من بر آن بوده است که در حالی‌که عنوان مفهوم ویژه‌ای را بیان می‌کند، دارای هیچ مفهومی نباشد.

سردار شمس‌آوری متولد 1362 است. نخستین دفتر شعر وی با عنوان «فیلم.نامه‌ای که نخوانده‌ایم» سال گذشته از سوی نشر سخن‌گستر به چاپ رسید.

وی علاوه بر مجموعه شعر «سان.سور همگانی» که از سوی نشر بوتیمار مراحل انتشار را طی می‌کند، دفتر دیگری با عنوان «خواب سرخ ‌ماهی‌ها» را در دست چاپ دارد. هر دو مجموعه تا پایان امسال راهی بازار کتاب می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها