جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
استان البرز به کتاب‌های گردشگری قدم گذاشت

کتاب «سیمای فرهنگ و طبیعت استان البرز (سرزمین شکوه طبیعت)» از «مجموعه کتاب‌های ایران‌زمین» نوشته علی مقیم و عبدالله عباس‌زاده منتشر شد. این کتاب راهنمای گردشگری استان البرز است و به معرفی جغرافیای طبیعی، فرهنگی و تاریخی آن همراه با تصویر می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «سیمای فرهنگ و طبیعت استان البرز» (سرزمین شکوه طبیعت) در دو بخش کلی، جغرافیای طبیعی، تاریخچه، آبادی‌ها، مسیرهای طبیعت‌گردی، آبشارها، غارها، برکه‌ها و دریاچه‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری، ارتفاعات، کوهپیمایی، پیست اسکی، گلگشت‌ها، مناطق حفاظت شده، آداب و رسوم، صنایع‌دستی، عشایر، موزه‌ها و شهرستان‌های استان البرز، جوان‌ترین استان ایران را به‌همراه تصویر معرفی کرده است.

در بخشی از تاریخچه استان البرز آمده است: «استان البرز که نام آن در زبان باستان هربرز («هر» به‌معنای کوه و «برز» به‌معنای بلندی) است به مرکزیت شهر کرج، دارای چهار شهرستان است که شامل شهرستان‌های کرج، طالقان، ساوجبلاغ و نظرآباد می‌شود. طبق منابع و اسناد تاریخی و مطالعات باستانشناسی، قدیمی‌ترین نشانه‌های حضور انسان‌ها در این استان مربوط به دوران نوسنگی است و آثار آن در تپه ازبکی به‌دست آمده است.» 

در مقدمه بخش آداب و رسوم و فرهنگ نوشته شده است: «استان البرز به‌علت مهاجرت‌پذیری دارای ترکیب مختلف اقوام است. در طول سالیان گذشته اقوام مختلفی به این استان مهاجرت کرده‌اند و به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند. اما گویش اصلی مردم کرج گویش کرجی است که گویشی فارسی است. گویش طالقانی را می‌توان از گویش‌های تاتی دانست. تاثیرپذیری از زبان گیلکی و مازندرانی و نیز زبان آذری در کنار ارتباط مستحکم و نزدیکی نسبی به تهران و برخورداری از تولیدات ادبی مکتوب و عامیانه به این گویش غنای ویژه‌ای بخشیده است.»

«سیمای فرهنگ و طبیعت استان مرکزی» از «مجموعه کتاب‌های ایران‌زمین» به‌صورت مصور و همراه با نقشه در 278 صفحه با شمارگان 10 هزار نسخه و بهای 17 هزار تومان از سوی انتشارات کریم‌خان زند و با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها