چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
«آتشکده نیر» در بازار كتاب نمايان شد

مثنوی «آتشکده» سروده میرزا محمدتقی حجت‌الاسلام متخلص به «نیر» همراه با ترکیب‌بندها و مراثی این شاعر از سوی انتشارات موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس‌الشموس منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این کتاب علاه بر مقدمه و مثنوی بلند «آتشکده» بخشی نیز به ترکیب‌بند شاعر در رثای امام حسین(ع) و مراثی وی اختصاص یافته است. 

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «امروزه مراثی و مدایح بسیار و مجلس‌های و هیات‌های پرشوری را می‌توان یافت، اما این‌ها زمانی پشتوانه فرهنگ و اعتقادات ما خواهند بود که از محتوای پربار و به‌ویژه زیباشناختی آراسته‌ای برخوردار باشند.» 

و در قسمت دیگری از مقدمه این کتاب نوشته شده است: «نیر تبریزی از زبده‌ترین شاعران، مرثیه‌سرایان و مدح‌گویان بارگاه حسن است.»

ناشر در این کتاب با رویکرد معرفی این اشعار علاوه بر تطبیق نسخه‌های موجود، تصحیح و تنقیح آن، مطالبی چون مستندات قرآنی، روایی، تاریخی، لغوی و ادبی را نیز به آن افزوده است.

همچنین ناشر در مقدمه کتاب به نخستین چاپ آثار نیر تبریزی از سوی این موسسه اشاره داشته که چهار سال پیش صورت گرفته است و تصریح کرده که به دلیل حجم بالای آثار، و با در نظر داشتن هدف تسهیل استفاده از این اشعار در مجلس‌ها و هیات‌ها، لازم بوده تا بخش مرثیه و اشعار عاشورایی در یک کتاب مستقل منتشر شود.

این مثنوی پس از سرآغاز، شامل بندهایی چون ذکر شهادت حربن یزید ریاحی، ذکر شهادت حضرت قاسم‌بن‌الحسین(ع)، آمدن فرشته آب به جهت یاری، آمدن بحرها به یاری آن حضرت، رفتن امام تشنه لب به جانب فرات، مکالمه آن حضرت با ذوالجنان، آمدن لشگر به خیمه‌گاه، ذکر اسیری اهل بیت (ع)، رفتن اهل بیت به جانب کوفه، واقعه دیر و اسلام آوردن راهب و ورود اهل بیت رسالت به مدینه است.

در ادامه نیز ترکیب‌بندی از نیر در رثای امام حسین(ع) و 14 مرثیه از این شاعر آمده است.

بخشی از یکی از مرثیه‌های این کتاب:
«می‌کشد سنگ به دل ناله به کهسار امشب/ که غزالان حرم گشته گرفتار امشب/ طرفه شوری است در این پرده زنگار مگر/ خیمه سلطنتی گشته نگونسار امشب/ مانده در دست عدو قافله راه حرم/ رفته در خواب مگر قافیه‌سالار امشب/ سیل خون را فروبسته به سیار نگر/ که فرو مانده همی ناقه ز رفتار امشب»

میرزا محمدتقی مامقانی یا میرزا محمدتقی حجت‌الاسلام، متخلص به «نیر»، فقیه پیرو مکتب شیخیه و از شاعران دوران قاجار بوده است. 

دیوان اشعار وی دربرگیرنده بیش از سه هزار بیت در سه بخش «آتشکده»، «لاللی منظومه» و «دیوان غزلیات» است که در سال ۱۲۷۱ سروده شده ‌است و قصاید، قطعات، مراثی و مدایح وی را شامل می‌شود. وی همچنین اشعاری درباره واقعه عاشورا سروده است. بهروز ثروتیان دیوان اشعار وی را تصحیح کرده است.

کتاب «آتشکده نیر» سروده نیر تبریزی، به انضمام ترکیب‌بند و مراثی، در 320 صفحه قطع جیبی، شمارگان دو هزار و 500 نسخه و قیمت 6 هزار و 900 تومان از سوی موسسه فرهنگی مطالعاتی شمس‌الشومس منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها