سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲
کتابی درباره زندگی خواجه عبدالله انصاری به چاپ رسيد

کتاب «تاج مناجاتیان» با عنوان دوم «زندگی و نغز گفتارهای خواجه عبدالله انصاری» به قلم فریدون اکبری‌شلدره منتشر شد. نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا زندگی خواجه عبدالله انصاری را در قالبی داستانی برای مخاطبان روایت کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسنده در این کتاب تلاش دارد تمام وجوه مختلف و سیر زندگانی خواجه عبدالله انصاری را برای مخاطبان در قالب یک روایت داستانی ارایه دهد. 

نویسنده در مقدمه کتاب در توضیح سبک نگارشی خود می‌گوید: «یکی از گام‌های خجسته‌ای که در جهت شناساندن میراث فرهنگی و چهره‌های بزرگ و جریان‌ساز ادبی، دینی و فرهنگی در عرصه فرهنگ نوشتاری جامعه برداشته می‌شود، تحقیق و پژوهش پیرامون زندگی و پویه‌های فکری سیمای درخشان فرهنگ‌سازان ایران و ساده‌سازی و طرح و ساختار داستانی دادن به سیر زندگی آن‌هاست.» 

نویسنده برای این هدف خود از زبانی ساده برای روایت زندگی پیر هرات استفاده کرده و در هر صفحه لغات مشکل را در پانوشت شرح و توضیح داده است. 

گلچینی از نغزگفتارهای خواجه عبدالله انصاری به تفکیک از کتاب‌ها و رسایل‌اش و منتخبی از رباعیات او بخش‌ پایانی این کتاب را تشکیل می‌دهد. نویسنده همچنین درباره شخصیت‌های بزرگی که نام آن‌ها در خود متن کتاب آمده، توضیحات مختصری در پیوست کتاب آورده است. 

«تاریخ ادبیات در ایران» ذبیح‌الله صفا، «مجموعه رسایل خواجه عبدالله انصاری»، «نفحات الانس» عبدالرحمن جامی، «پله پله تا ملاقات با خدا» عبدالحسین زرین‌کوب، «خراسان بزرگ» و «گفتار پیر طریقت» صابر کرمانی نام برخی از منابع و مآخذ نویسنده برای تالیف این کتاب است. 

کتاب «تاج مناجاتیان» با عنوان دوم «زندگی و نغز گفتارهای خواجه عبدالله انصاری» نوشته فریدون اکبری شلدره، با شمارگان هزار نسخه، 112 صفحه و بهای دو هزار و 800 تومان از سوی نشر تیرگان منتشر شده است. 

فریدون اکبری دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی دارد. «راويان آثار؛ معرفی 11 اثر داستانی سنتی» و «طوطيان شيرين گفتار؛ معرفی 9 اثر داستانی سنتی» نام دو کتابی است که به قلم فریدون اکبری منتشر شده است. 

شیخ‌الاسلام ابواسماعیل عبدالله بن ابی‌منصور محمد، معروف به «پیر هرات»، «پیر انصار» و «خواجه عبدالله انصاری» از بزرگترین چهره‌های عرفان و ادب اسلامی است. از جمله کتاب‌های او می‌توان به «طبقات الصوفیه»، «منازل السائرین»، «الهی نامه»، «ذم الکلام»، «زادالعارفین»، «مناجات نامه» و «رساله دل و جان» اشاه کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها