سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۰
سیمای فرهنگ و طبیعت استان مرکزی در قاب تصویر نشست

کتاب «سیمای فرهنگ و طبیعت استان مرکزی» (قلب تپنده صنعت ایران) از «مجموعه کتاب‌های ایران‌زمین» نوشته علی مقیم و عبدالله عباس‌زاده منتشر شد. این کتاب راهنمای گردشگری استان مرکزی است و به معرفی جغرافیای طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی آن می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «سیمای فرهنگ و طبیعت استان مرکزی» به ترسیم جغرافیای طبیعی، تاریخی و شهرستان‌های استان مرکزی می‌پردازد و با نیم‌نگاهی به اکوتوریسم و طبیعت‌گردی، گوشه‌هایی از طبیعت این استان را به گردشگران معرفی می‌کند.

در بخشی از تاریخچه استان مرکزی آمده است: «سابقه تاریخ و تمدن در این استان براساس پژوهش‌های باستان‌شناسی به هزاره دوم و سوم پیش از میلاد می‌رسد. تعداد زیادی سایت و تپه باستانی در محدوده شهرستان ساوه در شمال استان مربوط به اواخر عصر برنز و عصر آهن به‌دست آمده است.»

آبادی‌های استان مرکزی، مسیرهای طبیعت‌گردی، آبشارها، غارها، برکه‌ها و دریاچه‌ها، مسیرهای دوچرخه‌سواری، ارتفاعات، مسیرهای کوهپیمایی، سراب‌ها، تالاب‌ها و آب‌بندها، مناطق حفاظت‌شده، صنایع‌دستی، آداب و رسوم و موزه‌ها، بخش‌هایی از جغرافیای طبیعی و تاریخی به‌شمار می‌رود که در این کتاب به‌تفکیک معرفی و همراه با عکس نشان داده شده است.

کتاب «سیمای فرهنگ و طبیعت استان مرکزی» در قسمت‌های بعدی به شهرستان‌های اراک، خمین، شازند، دلیجان، کمیجان، ساوه، فراهان، محلات، زرندیه، آشتیان و خنداب پرداخته و در انتهای این بخش از کتاب مشاهیر و اطلاعات ضروری استان مرکزی را آورده است.

در بخش آداب و رسوم و فرهنگ آمده است: «یکی از رسوم گذشته هله هله است که پنجاه روز به عید انجام می‌شد. عده‌ای از جوانان در حالی‌که کوله‌هایی روی دوش خود داشتند، دور هم جمع می‌شدند. یکی از آن‌ها لباس زنانه می‌پوشید و دیگری به نقش تگه(بز) درمی‌آمد و زنگوله‌های زیادی به‌کمر خود می‌بستند و در روستا به‌راه می‌افتند و با سروصدا و شادی می‌خواندند: هله، هله، هو، هو/ صد به غله، هو، هو. یعنی: صد روز به جمع‌آوری غله‌ (گندم و جو) مانده است.»

«سیمای فرهنگ و طبیعت استان مرکزی» از «مجموعه کتاب‌های ایران‌زمین» به‌صورت مصور و همراه با نقشه در 376 صفحه با شمارگان 10 هزار نسخه و بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات کریم‌خان زند و با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها