دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۳
«فقه و سیاست در ایران معاصر» نقد می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «فقه و سیاست در ایران معاصر: فقه سیاسی و فقه مشروطه» از سوی پژوهشکده تاریخ اسلام یکشنبه (26 آذرماه) برگزار می‌شود. در این کتاب قانون و ارتباط آن با فقه سیاسی بررسی شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «فقه و سیاست در ایران معاصر» تالیف دکتر داوود فیرحی، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، به‌همت گروه جریان‌های فکری تاریخ اسلام، با حضور نویسنده کتاب و سید علی میرموسوی عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم، یکشنبه (26 آذرماه) در پژوهشکده تاریخ اسلام نقد می‌شود. 

«فقه و سیاست در ایران معاصر: فقه سیاسی و فقه مشروطه» عنوان تازه‌ترین اثر داوود فیرحی است که در اصل جلد اول پژوهشی درباره دستگاه دانایی فقه سیاسی و سیر تحولاتش از مشروطه تا عصر حاضر به‌شمار می‌رود. 

این کتاب می‌کوشد مساله قانون و ارتباطش با فقه سیاسی را واکاوی و سرنوشت این گفت‌وگو را در یک‌صد سال اخیر بازگو کند. فیرحی معتقد است فقه مشروطه نتوانست از نزاع ميان نيروهای تجددستيز و مشروطه‌خواه جان سالم به‌در برد و گرايش‌های افراطی پس از آن، نتيجه اين شكست بود.
 
داوود فیرحی، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران است و کتاب‌هایی مانند «دانش، قدرت و مشروعیت در اسلام»، «دولت اسلامی و تولیدات فکر دینی»، «نظام سیاسی و دولت در اسلام»، «تاریخ تحول دولت در اسلام» از آثار وی به‌شمار می‌رود. 

همچنین نشست «تاریخ‌نگاری فارسی» که پیش از این به‌دلیل تعطیلی آلودگی هوای تهران برگزار نشده بود، چهارشنبه‌ (22 آذرماه) ساعت 17 تا 19 در پژوهشکده تاریخ اسلام برپا خواهد شد.

نقد کتاب «فقه و سیاست در ایران معاصر»، یکشنبه (26 آذرماه) ساعت 16 تا 18 در این پژوهشکده به نشانی خیابان ولیعصر، خیابان شهید عباس‌پور، خیابان رستگاران، کوچه شهروز شرقی، شماره 9 برگزار می‌شود و حضور برای علاقه‌مندان آزاد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها