شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵
رجبی‌‌دوانی، قیام امام حسین(ع) را با نگاهی متفاوت روایت می‌کند

محمدحسین رجبی‌دوانی، نگارش کتابی درباره قیام امام حسین(ع) را آغاز کرده است. او تصمیم دارد با نگاهی متفاوت، اثری کاربردی درباره این قیام تالیف کند.-

رجبی‌دوانی، نویسنده، محقق و مورخ تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره این اثرش اظهار کرد: قصد دارم با نقد و بررسی بسیاری از نقل‌های مشهور این واقعه تاریخی که تعدادی از آن‌ها قابل قبول نیستند، شخصیت‌هایی را که نامشان در قیام سالار شهیدان مطرح است، جرح و تعدیل کنم. 

وی با اشاره به این که در اغلب آثار این‌گونه به این افراد حاضر در قیام کربلا نگاه نشده است و آن‌ها به دو دسته انسان‌های مثبت و منفی تقسیم شده‌اند، گفت: تصمیم دارم چهره حقیقی افرادی را که حتی در این قیام به نیکی از آن‌ها یاد شده یا افرادی که به دلایلی خود را ناتوان از حضور در این نبرد دانسته‌اند، نمایان کنم.

نویسنده کتاب «پشتیبانی نظامی در سپاه‌های صدر اسلام و سیر تحول و تطور آن» رویکرد اصلی کتابش را بررسی بسیاری از نقل‌های مشهور درباره واقعه کربلا دانست که از نظر او فاقد اعتبارند و توضیح داد: نوع چینش مطالب و بیان آن‌ها را سبک خاص خود می‌دانم؛ چرا که معتقدم این سبک با اقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه شده و راه‌گشای مسایل امروز ما خواهد بود تا بدانیم چنانچه ولایت در معرض خطر قرار گرفت، عاشورایی عمل کنیم و بی‌طرف، ناظر یا دخیل در جبهه مخالف نباشیم چرا که معنا ندارد انسان در نبرد حق و باطل بی‌طرف و ناظر باشد یا خدای ناکرده در جهه باطل قرار گیرد. 

این محقق تاریخ اسلام امیدوار است اشتغالات گوناگون اعم از تحقیق، تدریس و سخنرانی مجالی برای انجام این تالیف و ویرایش و اندک تغییراتی در نگارش کتابی که سال‌ها قبل با عنوان «تاریخ عصر بعثت پیامبر(ص)» داشته است، در اختیار او قرار دهد.

دکتر رجبی این کتاب را حاصل سال‌ها تدریس تاریخ اسلام دانست که با وجود آثار متعدد درباره رسالت پیامبر گرامی اسلام، با نگاهی متفاوت این ماجرا را بازگو می‌کند. 

این مترجم و مصحح همچنین تصمیم دارد در نخستین فرصت پایان‌نامه دوره دکترایش که درباره «زمینه‌ها و علل پیدایش اخباری‌گری در عصر صفوی» است در قالب کتاب تدوین و منتشر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها