سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
چشم اهل مطالعه به «چشم در برابر چشم» روشن شد

کتاب «چشم در برابر چشم» (زندگی و خاطرات؛ براساس روایت شفاهی آمنه بهرامی نوا) به‌قلم مهدی سجودی منتشر شد. نویسنده و ناشر کتاب گفت: آمنه در این کتاب به مخاطب می‌گوید حتی با وجود اتفاق‌های غیرقابل جبران، زندگی ادامه دارد و باید با اراده برای آن تلاش کرد.-

مهدی سجودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «چشم در برابر چشم»، مجموعه خاطرات آمنه بهرامی نواست که برپایه روایت شفاهی این قربانی اسیدپاشی تدوین شده است. این روایت دربرگیرنده 75 ساعت صدای ضبط شده بود که پیاده‌سازی آن کمی بیش از یک‌سال طول کشید، پس از آن نیز به زبان نوشتار درآمد تا برای انتشار آماده شود.

نویسنده کتاب افزود: بسیاری از مردم انتظار داشتند که حکم قصاص مجید موحدی که اسید به صورت آمنه پاشید، اجرا شود تا درس عبرتی برای چنین افرادی باشد اما آمنه با این بخشش به همه نشان داد که بخشش کار پسندیده‌تری است و در افق آینده زندگی افراد تاثیر مثبت‌تری خواهد داشت.

وی گفت: «چشم در برابر چشم» قرار است به زبان‌های انگلیسی، اسپانیولی و ژاپنی ترجمه و منتشر شود، همچنین سناریوی فیلمی براساس این کتاب از سوی کمپانی آلمانی نوشته و آماده ساخت شده است.

ناشر کتاب در پاسخ به این سوال که آیا این حادثه و انتشار وقایع آن تاثیر منفی بر ذهنیت خواننده به‌ویژه مخاطبان خارجی کتاب می‌گذارد، توضیح داد: اصل ماجرا، حادثه تلخی است که متاسفانه در جوامع دیگر نیز وجود دارد. کتاب شرح درد و رنج آمنه را روایت می‌کند اما همزمان نمودی از اراده و تلاش و تصمیم برای ساختن آینده‌اش نیز به‌شمار می‌رود. «چشم در برابر چشم» در واقع آموزش بخشش به عنوان فرهنگی در میان ایرانیان و انتخابی سخت اما شیرین است.

سجودی افزود: پیش از این کتاب خاطرات دیگری از آمنه بهرامی نوا در آلمان منتشر شد که به چاپ چهارم رسید و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت نیز در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار داشت. همچنین شبکه‌های تلویزیونی در دیگر کشورها مانند سوییس، آلمان و اسپانیا در گفت‌وگوهایی که با آمنه داشته‌اند، به فروش این کتاب که منبع تامین هزینه‌های درمانی آمنه است، کمک کردند.

بهرامی نوا نیز درباره کتاب «چشم در برابر چشم» گفت: بخشش مجید موحدی، فردی که به‌خاطر پاسخ منفی خواستگاری‌ به صورتم اسید پاشید، تنها به خاطر هموطنانم بود، می‌خواستم این بخشش‌ها دیده شود تا بتوان در تقویم روزی را با نام گذشت و بخشش نامگذاری کنیم.

وی بیان کرد: داستان زندگی‌ام در آلمان برای نخستین‌بار منتشر شد، چرا که به پول فروش کتاب برای هزینه‌های درمانم نیاز داشتم. با وجود دشواری بسیار در ضبط صدا، همچنین درد و رنج ناشی از آسیب‌ها و زخم‌هایی که اسید به‌وجود آورده بود به گردآوری خاطراتم پرداختم.

راوی شفاهی «چشم در برابر چشم» توضیح داد: بسیاری از افراد فکر می‌کردند که در خارج از کشور اوضاع مالی‌ خوب دارم و راحت زندگی می‌کنم در حالی‌که علاوه بر هزینه‌های درمان، مسایل و مشکلات بسیاری برای اقامتم به‌وجود آمد که تا مرز آوارگی در کوچه و خیابان نیز رسیدم. 

کتاب «چشم در برابر چشم» که در 9 بخش و 52 فصل تنظیم شده، زندگی آمنه بهرامی نوا را از تولد و کودکی تا روز اجرای حکم قصاص به‌تصویر کشیده است.

کتاب «چشم در برابر چشم» (زندگی و خاطرات؛ براساس روایت شفاهی آمنه بهرامی نوا) به‌قلم مهدی سجودی همراه با عکس‌هایی از زندگی آمنه در دوره‌های مختلف زندگی و درمان وی، در 944 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه و بهای 49 هزار تومان از سوی انتشارات مهراندیش منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها