دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۹
توجه به ضرورت‌ ادبيات متعهد در جشنواره‌های شعر انقلاب و مقاومت

شراره كامراني كه مجموعه شعر او با عنوان «حكايات عميق» در دومين جشنواره سراسری شعر انقلاب حائز رتبه نخست شد، معتقد است: جشنواره شعر انقلاب و كنگره شعر مقاومت زير مجموعه‌هایی از ادبيات متعهد‌ند و بايد در‌ آن‌ها به ضرورت‌های این گونه ادبي و نقد و بررسي آثار توجه داشت.-

كامراني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، جشنواره‌ شعر انقلاب و كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي را زير مجموعه‌های ادبيات متعهد خواند و اظهار كرد: ادبيات متعهد، ‌ادبياتي شناخته شده در جهان است و به رويداد‌هاي مختلف اجتماع توجه دارد و سرنوشت آن‌ها را با تعهدي برآمده از اتفاق‌هاي سياسي و اجتماعي دنبال مي‌كند.

وي ادامه داد: شاعران به عنوان هنرمندان جامعه، اين تعهد را كه به آرمان‌ها گره خورده است با سرودن اشعار خود بازگو مي‌كنند. به عنوان نمونه و در ادبيات متعهد جهان مي‌توان به هارولد پينتر اشاره كرد. او که در سال 2005 برنده جايزه نوبل شد، آمريكا را به دلیل جنايات جنگي و حمله به عراق محكوم كرده بود.

كامراني، اشعار انقلابي و مقاومت اسلامي را برگرفته از آرمان‌ها دانست و گفت: شاعران ما براي اين نوع از ادبيات متعهد از تجربه عيني بهره مي‌گيرند و نتيجه آن ظهور شاعران موفق در سه دهه گذشته از پيروزي انقلاب است، اما اين ادبيات زمينه‌های رشد بيشتري دارد و شاعران ما مي‌توانند بر قله‌هاي ادبيات متعهد بايستند.

وي افزود: چگونگي پرداخت در اين آثار از ضرورت‌های ادبيات متعهد است تا بتوان در آن‌ها مضامين انقلابی را مطرح كرد.

كامراني معتقد است: كنگره‌‌ها و جشنواره‌هاي با موضوع‌های انقلاب و مقاومت با آن که باعث تحرك و پويايي ادبيات متعهد در جامعه ادبي كشور مي‌شوند و زمينه رشد و تكامل را براي شاعران به وجود مي‌آورند، اما مي‌توانيم چند آسيب كلي را در آن‌ها شناسايي كنيم. مانند این که برگزاري اين جشنواره‌ها به دو يا سه روز محدود مي‌شود و جرياني را در جامعه ادبي پديدار نمي‌كنند، در حالي كه بايد اين گردهماي‌هاي علمي، خروجي داشته باشند و اشعار و مجموعه شعر‌ها در آن‌ها مورد نقد قرار بگيرند.

وي با اشاره به ابعاد دیگری از این آسيب‌‌شناسی، توضيح داد: جشنواره‌هاي ادبي معمولا داوران ثابتي دارند. اين اتفاق سليقه ادبي شاعران را به هم نزديك می‌کند و به خلاقيت شاعران جهت مي‌دهد و نوعي ذائقه در مخاطبان، با سليقه مشخص شده ایجاد می‌شود. 

كامراني در ادامه پيشنهاد داد: برای اين جشنواره‌ها مي‌توان دبيرخانه دایمي داشت و مسوولان دبيرخانه‌ها كتاب‌هاي منتشر شده را رصد كنند و در مراسمی سالانه كتاب‌ها را معرفي و به نقد بگذارند و محدود به آثاري نباشند كه از طريق فراخوان در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرند.

وي درباره تعريف شعر انقلاب گفت: در تعريف شعر انقلاب نبايد فقط به حوادث انقلاب و سال‌هاي قبل از آن توجه داشت. نمي‌توانيم بگوييم ارزش‌هايی كه بعد از انقلاب در جامعه به وجود آمده‌اند در چارچوب شعر انقلاب نمي‌گنجند، چرا كه وقوع انقلاب باعث احيا شدن ارزش‌هاي بسياري در جامعه شد. توليد و نشر اين ارزش‌ها را مي‌توان در گفتمان جامعه بعد از انقلاب ديد. بنابراين اتفاق‌هاي پس از انقلاب نيز زير مجموعه‌ شعر انقلاب به حساب مي‌آيند. 

كامراني افزود: جشنواره شعر انقلاب این ظرفيت را دارد كه اشعار موضوع‌هایی را که به نوعي ارزش‌هاي جامعه پس از انقلاب را به تصوير مي‌كشند، بررسي كند و طيف‌هاي مختلفي را گرد هم بياورد.

اختتامیه دومین جشنواره سراسری شعر انقلاب 22 آبان 91 به همت مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط