دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
انتشار کتاب دوزبانه «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان»

مدیر مسوول انتشارات سازمان بهزیستی کشور از چاپ ویرایش جدید کتاب «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» به دو زبان فارسی و انگلیسی خبر داد و گفت: این کتاب در برگیرنده قوانین و تبصره‌های اصلاحی و بازنویسی شده مرتبط با حقوق معلولان در سال 91 است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سوم دسامبر (13 آذر‌ماه) روز جهانی معلولان نامگذاری شده است. اعلام این روز از سوی سازمان ملل متحد، برای جلب توجه دولت‌ها و جامعه جهانی به معلولان و مشکلات آن‌هاست. منشور سال ۱۹۸۲ سازمان ملل، روز معلولان را، برخاسته از نیازهای به حق افرادی می‌داند که باوجود داشتن محدودی‌‌های حسی و جسمی، به دلیل برخورداری از جوهره‌ انسانی، باید همچون دیگران، از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند.

مدیر مسوول انتشارت سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در جلسه علنی 16 اردیبهشت‌ماه 1383 مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، شامل 16 ماده و 24 تبصره است که با هدف احقاق شهروندی معلولان و برابرسازی فرصت‌ها ایجاد شده است.

سید ایمان عبدالحسینی ادامه داد: بر این اساس ویرایش جدیدی از کتاب «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» که برگرفته ازقوانین و تبصره‌های اصلاحی و بازنویسی شده در سال 91 است در دست چاپ انتشارت سازمان بهزیستی کشور قرار گرفته است.

وی با بیان این‌مطلب که این کتاب به صورت دو زبانه منتشر خواهد شد، گفت: برای نخستین بار است که کتاب «قانون جامع حمایت از حقوق معلولان» افزون بر زبان فارسی به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر می‌شود.

عبدالحسینی ادامه داد: فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تامین حقوق معلولان و حمایت‌های لازم از آن‌ها از سوی دولت، موظف بودن تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی، نهادهای عمومی و انقلابی در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها، اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود، بهره‌مندی از تسهیلات نیم بها در استفاده از امکانات ورزشی، تفریحی، فرهنگی و وسایل حمل و نقل دولتی (مترو، هواپیما، قطار) ویژه معلولان و تحت پوشش قرار گرفتن بیمه خدمات درمانی و بیمه مکمل افراد تحت سرپرستی معلولان با معرفی سازمان بهزیستی کشور، برخی از موارد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها