یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
«شبح اپرا» با ترجمه مناسب برای نوجوانان وارد بازار کتاب شد

شهلا انتظاریان مترجم کتاب «شبح اپرا» که به تازگی وارد بازار کتاب شده است می‌گوید: در ترجمه‌ی کتاب سعی کرده‌ام اثر را برای نوجوانان بازنویسی و مناسب سازی کنم.-

ایبنا نوجوان: رمان «شبح اپرا» نوشته گاستون لورو با ترجمه‌ی شهلا انتظاریان از سوی انتشارات قدیانی برای نوجوانان وارد بازار کتاب شد.
 
این کتاب داستان شبحی است که در زیرزمین‌های ساختمان اپرای پاریس زندگی می‌کند، ولی این شبح به مرور یکی از بازیگران اپرا به نام کریستین دائه علاقه‌مند می‌شود و همین علاقه داستان را پیش می‌برد.
 
شهلا انتظاریان درباره ترجمه کتاب «شبح اپرا» می گوید:کتاب را به پیشنهاد انشارات قدیانی ترجمه کرده‌ام، این رمان جزو مجموعه‌ای شامل یک سری آثار کلاسیک است که برای نوجوانان بازنویسی شده‌اند و تا به حال 3 عنوان از این مجموعه را ترجمه کرده‌ام و امیدوارم که دو عنوان دیگر آن تا نمایشگاه کتاب منتشر شوند.
 
وی ادامه داد: نوجوانان خواندن این گونه آثار را خیلی دوست دارند اما معمولا زبان این آثار خیلی سنگین است چون در دوره‌ای که نوشته شده‌اند چیزی به عنوان ادبیات کودک و نوجوان وجود نداشته است.
 
این مترجم افزود: از آن‌جا که زبان این آثار برای دو قرن پیش است حتی می‌توان گفت که خواندن آن برای بزرگسالان سنگین است به همین دلیل تصمیم گرفته شد که این اثر را برای نوجوانان بازنویسی و مناسب سازی کنیم.
 
وی اضافه کرد: از روی این کتاب بارها به صورت نمایشنامه و فیلم اقتباس‌های گوناگونی شده است. در این ترجمه هم سعی کرده‌ام داستان با زبان ساده روایت شود و در بازنویسی امانتداری رعایت شود.
 
انتظاریان با بیان این‌که سبک گفت و شنودی که بیشتر در دوره‌ی نوشته شدن این کتاب باب بوده است در کتاب باقی مانده است گفت: در زمان نوشتن این کتاب توصیف‌ها بیشتر در دیالوگ‌ها صورت می‌گرفته‌اند بنابراین سعی کرده ام این امر رعایت شود و فضای آن زمان فرانسه به خوبی توصیف شود.
 
گاستون لوئی آلفرد لورو نویسنده و خبرنگار جنایی فرانسوی است که شهرت او بیشتر به خاطر رمان «شبح اپرا» یا Le Fantôme de l'Opéra  است که بارها به فیلم در آمده‌است و آندرو لوید وبر، کارگردان مشهور تئاترهای موزیکال آن را به همین نام روی صحنه برده‌است. رمان او همچنین مبنای رمان «شبح» (۱۹۹۰) اثر سوزان کی قرار گرفته‌ است.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:« رائول برگشت تا ببیند چه کسی جرئت دفاع از آن هیولا را پیدا کرده‌ است. او صورتی لاغر و استخوانی با چشمانی به رنگ سبز یشمی دید و فورا او را شناخت. آن مرد همان فارین استرنجر بود که در سالن اپراخانه پرسه می‌زد.»

کتاب 120 صفحه‌ای «شبح اپرا» با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 3 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها