شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۹
اطلاع‌‌رسانی بیماری ایدز با نشر کتاب امکان‌پذیر است

کارشناس مسایل رفتار‌های پر خطر و بیماری ایدز با اشاره به نشر کتاب‌های تخصصی و کمک آموزشی در زمینه اطلاع‌رسانی بیماری ایدز گفت: عمده کتاب‌هایی که در زمینه بیماری ایدز منتشر شده تخصصی و بیشتر حاوی مطالب علمی و مباحث نظری است؛ این مساله باعث شده عموم مردم کمتر به کسب آگاهی از طریق مطالعه آثار مکتوب سوق پیدا کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ میلادی به منظور افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها در تقویم یکم دسامبر (11 آذر) نامگذاری شده و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف اصلی روز ایدز این است که به عموم مردم یادآوری شود بیماری ایدز از بین نرفته و هنوز کار‌های بسیاری است که باید در این زمینه انجام شود. 

کارشناس مسایل رفتار‌های پرخطر و بیماری ایدز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: معضلی که امروزه در حوزه رفتار‌های پر خطر و شیوع بیماری ایدز و با توجه به گسترش این نوع بیماری در سال‌های اخیر باآن مواجهیم، مساله نبود آگاهی و کم اطلاعی از راه‌های کسب این نوع بیماری در جامعه امروزی است.
 
سمیه سپهر افزود: با توجه به تغییر الگوی کسب بیماری ایدز که امروزه بیشتر از طریق روابط نامشروع جنسی صورت می‌گیرد و همچنین محدودیت‌های که از نظر باور‌های فرهنگی و مذهبی در راستای شفاف‌سازی راه‌های کسب بیماری ایدز در بین مردمان جامعه ما وجود دارد، بیماری ایدز و تبعات آن بیشتر از هر موقع دیگر در حال گسترش است. 

وی گفت: بر این اساس هر اقدامی که در این زمینه و برای کمرنگ‌تر شدن آن برداشته شود چه از طریق اطلاع‌رسانی از دریچه صدا و سیما و چه از نظر انتشار مقالات و مطالب تخصصی در قالب کتاب و مجلات، می‌تواند حرکت مثبت و پرارزش در این حوزه به شمار آید. 

سپهر بیان کرد: انتشار کتاب یکی از راهکارهایی است که می‌تواند منجر به آگاهی‌سازی جمعیت عمومی شده و در راستای جلب حمایت بیشتر مسوولان و سیاستگذاران در بخش‌های مختلف برنامه‌های کشوری کنترل ایدز نقش به‌سزایی داشته باشد.
 
کارشناس دفتر مشاوره بیماری ایدز در ادامه با اشاره به آثاری که در حوزه بیماری ایدز و پیشگیری از آن منتشر شده‌اند، گفت: عمده کتاب‌هایی که در این زمینه به چاپ رسیده‌اند بیشتر کتاب‌های تخصصی و علمی در زمینه بیماری ایدز بوده‌ که این امر باعث شده است، عموم مردم کمتر به سمت کسب آگاهی از طریق مطالعه آثار مکتوب سوق پیدا کنند. 

وی افزود: همچنین با توجه به سرانه مطالعه کشور که اثر‌گذار بر روند اطلاع‌رسانی و کسب آگاهی در بین عموم مردم است باید برنامه‌ریزی دقیق و اثر‌گذاری در امر ترویج آگاهی‌های لازم در امر پیشگیری از سوی مسوولان صورت ‌گیرد که خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات موثری توسط اداره ایدز انجام گرفته است اما هنوز راه و موانع بسیاری در زمینه پیشگیری و درمان وجود دارد که باید بیشتر به آن توجه شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها