شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۱
انتشار کتابی درباره بازتاب‌های کربلا در جهان اسلام

«عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب» کتابی از آیت‌الله محمدفاضل استرآبادی با موضوع بازتاب‌های واقعه عاشورا در جهان اسلام منتشر شد. نویسنده در این کتاب نگاهی متفاوت به این حماسه تاریخی دارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیت‌الله استرآبادی، مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران(بابل)  می‌گوید عاشورا، زوایای ناگفته‌های فراوانی دارد که باید با بررسی اسناد آن به این حقایق دست یافت. 

وی در کتاب خود با بررسی زندگی، اندیشه‌ها و اقدامات جبهه مخالف امام حسین(ع) و افرادی مانند یزید و معاویه زمینه‌های ورود به یافته‌های خود را درباره ولادت، زندگانی، سوابق نظامی امام و روحیات ایشان فراهم می‌کند. 

آیت‌الله استرآبادی در گفت‌وگو با ایبنا با بیان این که بیش از دو دهه زمان برای گردآوری اطلاعات کتابش صرف کرده است، عنوان کرد: کوشیدم بیان کنم که چگونه امامی که معصوم است و علم لدنی دارد با آگاهی از آن‌چه برای او رخ خواهد داد، عازم سفری بی‌بازگشت شده است.

مولف کتاب با یادآوری این که امر به معروف و نهی از منکر از واجبات دین و در شمار اعتقادات قوی امام حسین(ع) بود، این مولفه را دلیل اصلی قیام امام نمی‌داند و می‌گوید: حسین‌بن علی(ع) در حرکت به سوی کربلا داعیه تشکیل حکومت نیز نداشت.

به گفته استرآبادی، این اثر با بیان تک تک ماجراهای پیش از واقعه کربلا، اتفاقاتی را که زمینه‌ساز عاشورا شدند، بر می‌شمارد و با مرور صفحاتی از تاریخ اسلام تصمیم دارد پنجره دیگری را به روی مخاطبان و محققان این عرصه بگشاید و یادآور شود که امام حسین(ع) با وجود آگاهی از تمامی وقایعی که انتظار ایشان، خانواده و همراهانشان را می‌کشیدند، چرا گام در این وادی نهاد.

مدیر حوزه علمیه مازندران، مهم‌ترین دلیل عزیمت امام حسین(ع) از مدینه به کوفه را تاب نیاوردن و تحمل نکردن حکومت فاسد یزید دانست و توضیح داد: سومین پیشوای شیعیان نمی‌توانست مشاهده کند که فرد فاسدی مانند یزید داعیه‌دار حکومت اسلامی است و از این قدرت بیشترین سوء استفاده‌ها را می‌کند.

نویسنده کتاب ادامه داد: امام احتمال می‌داد در این قیام موفقیت‌هایی نیز به دست آورد. با این وجود باید تاکید کنم که امام قصد نبرد نداشت چرا که ایشان و خانواده‌شان هیچ اسلحه‌ای همراه نداشتند، چنانچه امام با هدف جنگ راهی کوفه می‌شدند، لازم بود با پیشینه نظامی و آشنایی که با فنون جنگ داشتند، قوایی از پیش ترتیب دهند و مجهز پای در این میدان بگذارند در حالی که شواهد قصد نبرد ایشان را رد می‌کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که این اثر را از سایر کتاب‌های این حوزه متمایز می‌کند، بیان بازتاب‌های قیام‌ کربلاست که مولف در پنج بخش به تفصیل به بیان آن‌ها پرداخته است. او اسلام‌خواهی و گرایش به اهل‌بیت(ع)، شناسایی فداکاران حقیقی، معرفی فساد دستگاه حاکم، آموزش شهادت‌طلبی و ترویج حقایق تشیع را از مهم‌ترین این بازتاب‌ها عنوان کرده است.

این کتاب در سه فصل، عوامل زمینه‌ساز، رخدادهای واقعه عاشورا، صحرای کربلا و بازتاب‌های پس از این قیام خونین عاشورا را بررسی می‌کند.

موسسه شیعه‌شناسی نخستین چاپ کتاب «عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب» را در آستانه ماه محرم با شمارگان هزار و 500 نسخه در 732 صفحه به بهای 11 هزار و 500 تومان روانه بازار نشر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط