شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۸

پس از انتقاد شدید هرتا مولر از «مو یان» برنده امسال جایزه نوبل ادبیات، داوران این جایزه به دفاع از این نویسنده چینی برخاستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، «پتر انگلوند» دبیر آکادمی نوبل سوئد در متن یک نامه الکترونیکی که برای روزنامه استکهلمی «اخبار روز» نوشته بود گفت: من هرگز ندیده‌ام که مو یان مساله سانسور در چین را تحسین کند. او خودش بارها قربانی سانسور در چین شده است. 

هرتا مولر که در برلین زندگی می‌کند، اهدای این جایزه به مویان را به عنوان فاجعه تلقی کرده بود و دلیل او برای این امر آن بود که مو یان مساله سانسور در چین را مورد تحسین قرار داده است. مولر 59 ساله در سال 2009 بیش از همه برای فعالیت های ادبی‌اش با موضوع تجربیات مربوط به دورن دیکتاتوری چائوشسکو در رومانی، کشور زادگاهش، موفق به کسب نوبل ادبی شد. 

پتر انگلوند در ادامه این نامه الکترونیک آورده است: این «کنزابورو اوئه» نویسنده ژاپنی برنده نوبل ادبی سال 1994 بود که توجه آکادمی نوبل را به مو یان جلب کرد. من اطمینان دارم که این اظهار نظر مولر چیزی به جز خشمی بسیار شدید نسبت به انتخاب ما نیست. 

انگلوند در مورد انتقاد هرتا مولر نسبت به جایگاه بسیار بالای مو یان که با جایگاه یک وزیر در چین برابری می‌کند افزود: مو یان نویسنده‌ای است که خودش فعالیت در چین را انتخاب کرده است. طبیعتا با این انتخاب محدوده فعالیت خودش را محدود کرده است. 

جایزه نوبل 2012 به ارزش 927 هزار یورو  10 دسامبر (20 آذر) به برنده آن اهدا می شود. مو یان ژس از اعلام نامش به عنوان برنده 2012 در یک کنفرانس خبری در استکهلم حضور یافته و در کنفرانس سنتی نوبل نیز شرکت کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها