جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰
کتاب «جامعه‌شناسی معرفت و معرفت‌شناسی نظریه» چاپ شد

«جامعه‌شناسی معرفت و معرفت‌شناسی نظریه» (تخیل جامعه‌شناختی در بستر تاریخ)عنوان کتاب حسین‌ابوالحسن تنهایی است. این کتاب تجربیات تاریخی انسان و تجربه‌هایی را که در سازمان اجتماعی جامعه دریافت می‌کند شرح می‌دهد._

مدیر مسوول انتشارات بهمن‌برنا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد: کتاب «جامعه‌شناسی معرفت و معرفت‌شناسی نظریه» به چگونگی پیدایش شناخت در اندیشه اندیشمندان حوزه جامعه‌شناسی می‌پردازد. 

محمد شاپوری افزود: در این کتاب که به قلم دکتر حسین‌ابوالحسن تنهایی از استادان و پژوهشگران حوزه جامعه‌شناسی و نیز از پرورش‌‌یافته‌گان پرفسور «هربت بلومر»، بنیان‌گذار کنش متقابل‌گرایی نمادی است، نظریه‌های پیدایش شناخت در دوره‌های متفاوت تاریخی از دید‌گاه نظریه‌پردازان مختلف مورد بررسی قرار گرفته شده است. 

وی افزود: کتاب «جامعه‌شناسی معرفت و معرفت‌شناسی نظریه» به بررسی شناخت و فلسفه شناخت، تقابل آگاهی و جامعه، چیستی جامعه‌شناسی شناخت، معرفت‌شناسی ابزارهای تحلیل و جامعه‌شناسی شناخت در نظریه‌های جامعه‌شناختی سه دوره مدرنیته میانی، مدرنیته درگذار و مدرنیته اخیر که به ترتیب به قرن‌های نوزدهم، بیستم و بیست‌ویکم اشاره دارد، می‌پردازد. 

شاپوری با بیان این‌که جامعه‌شناسی معرفت، شاخه‌ای بنیادی در جامعه‌شناس به شمار می‌رود، افزود: پرسش‌هایی از قبیل آگاهی در ذهن انسان براساس چه سازوکاری به وجود می‌آید؟ آیا برمبنای خلاقیت فردی به وجود آمده یا تاثیر جامعه است؟ و یا از تقابل فرد و جامعه تاثیر گرفته است؟ از سوال‌های مطرح شده در حوزه جامعه‌شناسی معرفت یا شناخت است که در این کتاب مخاطب با آن آشنا می‌شود. 

وی بیان کرد: همچنین این کتاب براساس محتوا و مباحث جامعه‌شناسی معرفتی به سه بخش با عنوان‌های کتاب اول شامل هشت فصل، کتاب دوم مشتمل بر 6 فصل و کتاب سوم شامل سه فصل تقسیم‌بندی شده است. 

مدیر مسوول انتشارات بهمن‌برنا افزود: کتاب اول که دارای دو بخش است به مطالعه معرفتی، روانشناسی و روان‌کاوی شناخت، آگاهی و دریافت آدمی، دیدگاه‌های فلسفی پیرامون مساله شناخت و به رابطه‌های متقابل سازمان و تاریخ در تجربه آدمی می‌پردازد. 

وی گفت: در کتاب دوم نیز به فرایند گونه‌گونی چشم‌اندازهای نظری یا بررسی قلمرو جامعه‌شناسی معرفت یا شناخت در میان نظریه‌های برخی از نظریه‌پردازان به شرح و نقد نظریه کنش، کلان و خرد و نیز همگرایی نظری اشاره می‌شود و در بخش سوم، قلمرو جامعه‌شناسی معرفت در نظریه‌های جامعه‌شناسی سه دوره مدرنیته میانی، درگذار و اخیر بررسی می‌شود. 

شاپوری در پایان عنوان کرد: کتاب «جامعه‌شناسی معرفت و معرفت شناسی نظریه» به عنوان یک منبع درسی و علمی برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته جامعه‌شناسی و گرایش‌های مربوطه کاربرد به‌سزایی در کسب علم و دانش تخصصی این حوزه خواهد داشت. 

چاپ نخست کتاب «جامعه‌شناسی معرفت و معرفت‌شناسی نظریه» نوشته دکتر حسین‌ابوالحسن تنهایی در 360 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارت بهمن برنا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها