شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
«راهنمای موزه‌ها و بناهای تاریخی ایران» تدوین شد

رییس اداره انتشارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از انتشار کتاب «راهنمای موزه‌ها و بناهای تاریخی ایران» خبر داد و گفت: این کتاب از سوی اداره کل موزه‌ها به دو زبان فارسی و انگلیسی تدوین شده است و با معرفی مختصری از موزه‌های 31 استان کشور به راهنمایی گردشگران می‌پردازد.-

فاطمه عظیم‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتاب «راهنمای موزه‌ها و بناهای تاریخی ایران» اطلاعات موزه‌ها و بناهای تاریخی 31 استان کشور را براساس ترتیب الفبای فارسی و به دو زبان فارسی و انگلیسی، گردآوری کرده است.

رییس اداره انتشارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: اطلاعات این کتاب شامل «محتوای موزه»، «متولی»، «تاریخ تاسیس»، «ساعت بازدید»، «روزهای تعطیل»، «بهای بلیت»، «نشانی» و «تلفن» هر موزه به‌همراه نمایی از هر اثر است تا بدون توضیح‌های اضافی معمول در دیگر کتاب‌های راهنمای آثار تاریخی، تنها به هدایت گردشگر تا رسیدن به بنای تاریخی کمک کند.

وی گفت: «راهنمای موزه‌ها و بناهای تاریخی ایران» اطلاعات موزه‌های تحت پوشش این سازمان و نیز موزه‌هایی است که زیرنظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیستند. این کتاب هر چند سال یکبار با اطلاعات به‌روز شده بازچاپ می‌شود. موزه‌های جدید، موزه‌هایی که تعطیل شده‌اند، انتقال موزه‌ها به دیگر شهرها از دلایلی به‌شمار می‌رود که در بازچاپ‌های این اثر درنظر گرفته شده‌اند.

عظیم‌پور با اشاره به تعریف موزه‌ها بیان کرد: براساس تعریف شورای بین‌المللی موزه‌ها، موزه، موسسه‌ای دایمی و بدون هدف مادی به‌شمار می‌رود که درهای آن به روی همگان گشوده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند. پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران، اهمیت نقش موزه‌ها را پررنگ می‌کند و انتشار این‌گونه کتاب‌ها در برنامه انتشارات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

کتاب «راهنمای موزه‌ها و بناهای تاریخی ایران» در 336 صفحه و شمارگان 10 هزار نسخه به کوشش اداره کل موزه‌ها تدوین و از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها