شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۵
هيچ‌كس دست خالي از اينجا نمي‌رود

اغلب مشتريان كتابفروشي انتشارات سروش، افرادي ثابت هستند كه به دنبال كتاب‌هاي تخصصي خود در حوزه هنر و ادبيات مي‌گردند و معمولا هم دست خالي از اينجا بيرون نمي‌روند.

الهام منوچهري‌نسب در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: هنگامي كه يك كتاب به دليلي از جمله عدم تجديد چاپ از سوي ناشر، كمياب مي‌شود، بازار سياه آن رونق مي‌گيرد و آن كتاب با قيمتي چند برابر واقعي به فروش مي‌رسد.

وي ادامه داد: البته معضلي به نام زيراكس كردن غيرقانوني كتاب هم در بازار نشر توسط عده‌اي سودجو، باعث ارائه كتاب با قيمتي غير واقعي مي‌شود.

وي افزود: برخي از آثار نشر سروش كه كتاب‌هاي تخصصي حوزه هنر را شامل مي‌شود،با اين معضل برخورد كرده‌اند و قيمت آنها بسيار گران شده ‌است. مثلا نمونه زيراكس كتاب شيوه طراحي چاپ امسال كه اصل آن 45000 ريال قيمت دارد، در بازار سياه 120 هزار ريال نيز فروخته يا شبي 10000 ريال كرايه داده شده ‌است!

منوچهري‌نسب درباره راهكار برخورد با اين معضل گفت: بايد از ناشران حمايت و با حل مشكلات آنها، زمينه را براي تجديد چاپ كتاب‌هاي پرطرفدارشان فراهم كرد. واقعا باعث تاسف است كه كتاب قانون ابوعلي‌سينا كه سال گذشته 280 هزار ريال عرضه مي‌شد، امسال در بازار سياه حتي تا بهاي 700هزار ريال هم به فروش رفته ‌است! در چنين شرايطي عرصه براي طالبان علم تنگ مي‌شود. لذا بايد شرايط را براي تجديد چاپ آثار كمياب و پرطرفدار توسط ناشران فراهم كرد.

وي با اشاره به افزايش قيمت كتاب در سال جاري گفت: به نظر من اين افزايش قيمت بيشتر به ناشران تازه‌كار مربوط مي‌شود. بايد نظارت بر قيمت كتاب‌ها تشديد شود تا قدرت خريد كتاب در نزد مردم كاهش نيابد.

مدير كتابفروشي نشر سروش، كتابفروشي را حرفه‌اي شيرين و دوست داشتني دانست كه با مديريت صحيح مي‌تواند به شغلي پويا تبديل شود. وي در اين باره گفت: خوشبختانه مديريت در نشر سروش به گونه‌اي است كه همواره از نظرات كتابفروش‌ها براي ارتقاي سطح كيفيت كار بهره مي‌گيرد و اين امر، كار را بهتر و شيرين‌تر مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها