دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
«سنگ‌نگاره‌های ایران» بر کاغذ نقش می‌بندند

رضا مرادی غیاث‌آبادی، پژوهشگر فرهنگ و تاریخ ایران از انتشار کتاب «سنگ‌‌نگاره‌های ایران» خبر داد و گفت: «فرهنگنامه ایران باستان»، «گوی بالدار» و «فرمان داریوش بزرگ» به تازگی به چاپ رسیده‌اند و کتاب «سنگ‌نگاره‌های ایران» نیز که سنگ‌نگاره‌های ایران را از کهن‌ترین تا جدیدترین کشفیات دربرمی‌گیرد به زودی منتشر می‌شود.-

غیاث‌آبادی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «فرهنگنامه ایران باستان» کتاب مرجعی با چهار هزار مدخل ایرانشناسی، شامل تمام نام‌ها و مفاهیمی است که به دوران ایران باستان ارتباط دارد. این نام‌ها از اوستا، شاهنامه، مکان‌ها، ایزدان، اسطوره‌ها و دیگر منابع گردآوری و چینش آن براساس موضوعی ـ الفبایی انجام شده است.

وی افزود: کتاب دیگر «گوی بالدار (نشان خورشید، شاهین و اهورامزدا)» نام دارد و به بررسی پیشینه و چگونگی شکل‌گیری نشان گوی بالدار و پیگیری آن تا سده چهارم پیش از میلاد می‌پردازد. این کتاب به سیر تغییر این نشان در شرق باستان پرداخته و شیوه انتقال آن در دوران باستان از مصر و بین‌النهرین تا ایران را دنبال می‌کند.

این پژوهشگر ادامه داد: «فرمان داریوش بزرگ» نمونه‌هایی از متن اصلی کتیبه‌های داریوش اول هخامنشی به خط میخی فارسی باستان، همراه با آوانویسی فارسی و ترجمه‌های فارسی و انگلیسی است که در واقع خودآموزی برای آموزش خط میخی به‌شمار می‌رود، همچنین آشنایی با اندیشه‌ها و باورداشت‌های خردمندانه آن دوران را دربرمی‌گیرد.

مرادی غیاث‌آبادی درباره کتابی که در دست انتشار دارد، توضیح داد: «سنگ‌نگاره‌های ایران» که تدوین آن به‌پایان رسیده، مجموعه کامل سنگ‌نگاره‌های تاریخی ایران از عصر لولوبیان،کاسیان و عیلامیان تا دوره قاجار است که همراه با عکس، طرح و شرح هر کدام طبقه‌بندی و معرفی شده‌اند. کهن‌ترین سنگ‌نگاره در این مجموعه با نام «کورنگون» در ممسنی نورآباد مربوط به عیلامیان و آخرین آن‌ها معروف به تیمورمیرزا در دوران قاجار است که در کازرون کشف شده‌اند.

وی گفت: تنگه میانکل در سرپل‌ذهاب، اشکفت سلمان، کول فره، تنگ نوروزی و شاهسوار در ایذه، بیستون و طاق‌بستان در کرمانشاه، نقش‌رستم و نقش‌رجب در شمال تخت‌جمشید، تنگ چوگان در بیشاپور، تنگ آب در فیروزآباد، خان‌تختی در سلماس، نقش‌بهرام در ممسنی و چنارشاهیجان، دارابگرد، برم‌دلک در شیراز، چشمه‌علی در شهرری و تنگ ساواشی در فیروزکوه از دیگر نقش‌برجسته‌های گردآوری شده در این کتابند.

کتاب «سنگ‌نگاره‌های ایران» به‌کوشش رضا مرادی غیاث‌آبادی در 240 صفحه و شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات پژوهش‌های ایرانی به‌زودی منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها