پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
گلایه‌های یک ناشر دانشگاهی از پرداخت نشدن یارانه ناشران دانشگاهی

مدیرمسوول انتشارات «علم کشاورزی ایران» با گلایه از نپرداختن مبلغ یارانه نمایشگاه سالانه کتاب دانشگاهی که سال 1390 برگزار شد، کم‌توجهی به ناشران را سبب تضعیف بخش فرهنگی کشور دانست و از مسوولان خواست نسبت به این موضوع اهتمام بیشتری بورزند._

رضا احمدی، مدیر مسوول انتشارات «علم کشاورزی ایران» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با گلایه از گرانی کاغذ و برنگشتن سرمایه در حوزه کتاب، وضعیت ناشران را نامناسب ارزیابی کرد.
 
وی پرداخت نشدن هزینه‌هایی نمایشگاه کتاب دانشگاهی سال گذشته را سبب تضعیف اغلب ناشران دانشگاهی دانست و اظهار کرد: با گذشت یک سال از این نمایشگاه، هنوز سهم ناشران پرداخت نشده در حالی‌که قرار بود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخشی از تخفیف ارایه شده در نمایشگاه را برعهده بگیرد و هزینه آن را به ناشران پرداخت کند.

این ناشر دانشگاهی عنوان کرد: هزینه کاغذ نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر شده و در ماه‌های گذشته به بندی 100 هزار تومان هم رسید و سبب شد برخی از کتاب‌ها با هزینه بالاتری به چاپ برسند. همین مسایل سبب شد بسیاری از ناشران وضعیت خوبی نداشته باشند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند صنعت نشر ایران روزهای خوبی را پیش رو نخواهد داشت.

احمدی در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات موجود، خرید کتاب هم متوقف شده و با بهای بالای کاغذ تعداد آثاری که هر ناشر می‌تواند به چاپ برساند، کاهش یافته است.

مدیرمسوول انتشارات «علم کشاورزی ایران» انعکاس مشکلات را راهی برای توجه بیشتر به آنان دانست و گفت: علاوه بر این مسایل، برخورد برخی مسوولان با ناشران مناسب نیست. برای مثال وزارت بازرگانی وام کم‌بهره‌ای به واحدهای تولیدکننده می‌دهد اما آن‌ها معتقدند ناشران واحد تولیدکننده محسوب نمی‌شوند و شرایط لازم را برای دریافت وام ندارند. وزارت نیرو و اداره برق هم کمکی به ناشران نمی‌کند، همچنین تخفیف‌هایی که به سایر اصناف تعلق می‌گیرد شامل حال ناشران نمی‌شود.

احمدی فعالیت ناشران را علاوه بر ارزش فرهنگی آن‌ها، موجب اشتغال‌زایی دانست و گفت: چهار هزار ناشر فعال در کشور حضور دارند، چنانچه ناشرانی از چرخه فعالیت حذف شوند، افراد مختلفی از فعالیت در فروشگاه‌ها، چاپخانه‌ها و بخش‌های مختلف دیگری که با ناشران همکاری می‌کنند حذف می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها