جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶
نخستین مجموعه شعر پروین سلاجقه منتشر شد

نخستین مجموعه شعر پروین سلاجقه با عنوان «به مردن عادت نمی‌کنم» از سوی انتشارات مروارید به چاپ رسید. این کتاب دربرگیرنده اشعار سپید این شاعرند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دفتر شعر «به مردن عادت نمی‌کنم» در برگیرنده 28 قطعه شعر سپید کوتاه و بلند است که طبق گفته شاعر طی هفت یا هشت سال گذشته سروده شده‌اند، اما تمامی این سروده‌ها بدون ذکر تاریخ سرایش در کتاب آمده‌اند.

«اعتراف»، «آینه»، «بنفشه آفریقایی»، «نرفتن»، «باشد برای بعد»، «پونه‌ها»، «گزارش»، «کوچ»، «سکوت»، «هق هق» و «کوکب‌ها» عنوان برخی از شعرهای این مجموعه هستند.

موضوع و مضمون کلی این شعرها مسایل عاطفی و تاحدودی اجتماعی است. سلاجقه پیش‌تر درباره مضامین شعرهایش به «ایبنا» گفته بود: «در این سروده‌ها با نگاهی فلسفی به انسان امروز و مسایل تاریخی و اجتماعی پرداخته‌ام. همچنین در گزینش شعرها سعی کرده‌ام سروده‌هایی را انتخاب کنم که از نظر موضوعی یک‌دست‌ و نزدیک به هم باشند.»

نمونه شعری از این مجموعه با عنوان «مرثیه»:
«مثل همه تصویرهایی که تاکنون فراموش‌مان کرده‌اند
گاهی از منظر چشم جهان دور می‌شویم
راه بهشت از گردنه‌های سخت می‌گذرد
نازنین!
برایت شعری گفته‌ام که
به مرثیه‌ای برای خودم تبدیل شده است.» 

سلاجقه متولد كرمان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ادبی است.

از جمله آثار او می‌توان به كتاب‌های «امیرزاده‌ كاشی‌ها» (نقد اشعار شاملو)، «از این باغ شرقی» (نظریه‌های نقد شعر كودک و نوجوان)، «صدای خط خوردن مشق» (بررسی ساختار و تاویل آثار هوشنگ مرادی كرمانی)، «در آمدی بر زیبایی‌شناسی شعر» (در زمینه معانی و بیان)، «قصه تالاب» (داستان برای كودكان و نوجوانان)، «بنفشه كوچولو» داستان برای كودكان و نوجوانان و «دنیای قشنگ پوپو» (داستان برای كودكان و نوجوانان) اشاره کرد.

«به مردن عادت نمی‌کنم»پاییز امسال(1391) در 72 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت سه هزار تومان از سوی نشر مروارید منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط