دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۶
منصور اوجی تجلیل می‌شود

آیین پایانی دومین جشنواره سراسری شعر نیمایی با عنوان «ققنوس» پنجشنبه (25 آبان) در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌‌شود. تجلیل از منصور اوجی به عنوان یکی از پیشکسوتان این عرصه از بخش‌های این برنامه است.-

فاطمه راکعی، مدیر عامل انجمن شاعران ایران درباره هدف از برپایی جشنواره «ققنوس» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: هدف از برپایی این جشنواره نوعی جریان‌سازی در عرصه شعر نیمایی است؛ چراکه نیما از یک سو شاعری بزرگ و از سوی دیگر یکی از نظریه‌پردازان اندیشمند و آگاه حوزه ادبیات است.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های نیما یوشیج درباره شعر، چیستی و چگونگی آن، تعریفی که از شعر نو ارایه کرده، پرداختن ویژه به وزن و قافیه در این قالب شعری، تاکید بر موسیقی شعر البته طبق معیارهای شعر نو و ظرفیت‌سازی‌های نویی که نیما برای شعر ایجاد کرده است، از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

این شاعر افزود: با برپایی جشنواره ققنوس در نظر داریم علاوه بر این‌که به شعر نیما و شخصیت شعری‌ او بپردازیم، تئوری‌ها و دیدگاه‌های نیما و این‌که شاعران تا چه حد توانسته‌اند از ظرفیت‌های شعر نو نیمایی و تئوری‌های این شعر استفاده کنند را بررسی ‌کنیم.

وی توضیح داد: به نظرم آن‌گونه که باید شاعران نتوانسته‌اند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و شاید در این زمینه فقط بتوان به چهره‌هایی چون مهدی اخوان‌ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخ‌زاد یا احمد شاملو اشاره کرد. در حالی که در سال‌های اخیر شعر نو نیمایی مغفول مانده است.

راکعی با تاکید بر ظرفیت‌های شعر نیمایی برای بیان خواسته‌ها، اندیشه‌ها و عواطف امروزی انسان امروز، اظهار کرد: این قالب شعری ظرفیت‌های بالایی در این زمینه‌ها دارد و با برپایی این جشنواره می‌خواهیم این ظرفیت‌ها را بیش از پیش به شاعران و به‌ویژه شاعران جوان معرفی کنیم. برهمین اساس بخش تجلیل از منصور اوجی از شاعران پیشکسوت نیمایی در نظر گرفته شده است.

وی درباره تعداد آثار رسیده به این جشنواره گفت:  براساس فراخوان بیش از 100 شعر نیمایی از 50 شاعر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در نهایت سه شاعر به عنوان برگزیدگان اول تا سوم در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند، علاوه بر این احتمال دارد از چند شاعر که آثار درخوری داشته‌اند نیز تجلیل شود. 

مدیرعامل انجمن شاعران ایران در پایان یادآور شد: در مراسم اختتامیه ساعد باقری، دبیر علمی جشنواره درباره ناگفته‌های شعر نیما سخن می‌گوید. علاوه بر این سخنرانی منصور اوجی و علیرضا طبایی نیز از دیگر بخش‌های برنامه خواهد بود. همچنین شعرخوانی شاعران نیمایی‌سرای پیشکسوت و شاعران برگزیده این دوره از جشنواره از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای مراسم اختتامیه است.

منصور اوجی متولد 1316 در شیراز و از پیروان نیما یوشیج در جریان شعر نیمایی به شمار می‌رود. وی در طول دوران شاعری خود بیش از 25 مجموعه شعر منتشر کرده است.

مراسم اختتامیه دومین جشنواره سراسری شعر نیمایی «ققنوس» پنجشنبه (25 آبان) از ساعت 17 در سالن بتهوون خانه هنرمندان ایران، واقع در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، پارک هنر برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط