چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۶
شریعتمداری علاوه برعلم روز به مباحث اسلامی نیز اشراف دارد

مراسم تجلیل از دکتر علی شریعتمداری چهارشنبه (17 آبان) در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اسماعیلی، سرپرست معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه برگزار شد. حسینی در این مراسم گفت: کتاب‌هایی که به قلم شریعتمداری منتشر شده‌اند، بیانگر این مطلب‌ است که وی علاوه برعلم روز به مباحث اسلامی نیز اشراف دارد._

به گزارش خبرگزاری کتاب‌ ایران(ایبنا)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: تالیف کتاب‌هایی مانند «تقوا و آزادی در تعلیم و تربیت»، «حجاب و آزادی زن»، «رسالت دانشگاه در نهضت اسلامی کشور» و «روح علمی و سعه صدر شخصیت حضرت رضا(ع)» از سوی شریعتمداری نشان‌دهنده اعتقادات اسلامی وافر وی همزمان با پیشرفت در عرصه علوم تربیتی است.

حسینی ادامه داد: استاد شریعتمداری سالیان سال در کسوت معلمی و استادی خدمت کرده‌اند و اکنون نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد و الگوی همگان است و افراد درس‌هایی را از وی فرا می‌گیرند.

وی با بیان این‌که شریعتمداری چهره علمی جامعه است، ادامه داد: امیدوارم استاد شریعتمداری سال‌های طولانی، جامعه را با تولید آثار فکری ارزشمند خویش بهره‌مند کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: معرفی شخصیت‌های علمی مانند شریعتمداری به عنوان الگو برای کسانی که به تازگی می‌خواهند پا به این عرصه بگذارند، ضروری است.

حسینی ادامه داد: همزمان با برپایی مراسم‌ گرامیداشت بزرگان علمی و فرهنگی جامعه، آثار فاخر و مقاله‌‌های آن‌ها نیز ارایه می‌شوند. این اقدام در معرفی بهتر و بیشتر آن‌ها نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

وی افزود: در سال 1383 هنگامی که کتاب «چهره ماندگار» را مطالعه می‌کردم، متوجه معرفی 30 اثر (24 اثر تالیفی و 6 اثر ترجمه‌ای) از دکتر شریعتمداری شدم. وی در این کتاب 63 مقاله علمی ـ پژوهشی و 19 مقاله ترجمه‌ای ارایه کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:«تعلیم و تربیت در اسلام»، «اصول تعلیم و تربیت اسلامی»، «ابعاد اساسی شخصیت از نظر مکتب اسلام»، «سیاست و خردمندی»، «پرورش تفکر» و «نفوذ خلاقیت در تفکر» عناوین برخی دیگر از کتاب‌های استاد شریعتمداری را تشکیل می‌دهند.

حسینی با اشاره به فرمایش حضرت علی(ع) مبنی بر این‌که «کسی که به تهذیب‌نفس خویش می‌پردازد، تنها معلم خویش نیست بلکه الگویی است برای همگان» گفت: امیدوارم بتوانیم وظیفه خود را در قبال استادانی مانند دکترشریعتمداری به‌خوبی ادا کنیم. دانشجویان و شاگردان این بزرگان نقش بسیار مهم‌تری در معرفی آن‌ها به عهده دارند، چرا که یک عمر از اندوخته‌های علمی این بزرگان بهره برده‌اند.

وی عنوان کرد: روحیه تدین، ولایت‌مداری و احترام به امام خمینی(ره) و همچنین عشقی که دکترشریعتمداری به مقام معظم رهبری دارند، برای همه ما درس است که امیدوارم بیش از گذشته بتوانیم از این روحیه شریعتمداری پیروی کنیم و از تعالیم وی بهره‌مند شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امروز که در خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان به نبود تاریخ در بعضی از کشورها و اقدام این کشورها برای ساختن تاریخ و قهرمان اشاره کردند. مقام معظم رهبری همچنین به اندیشمندان و رویداد‌های تاریخی وافر در کشور ایران اشاره کردند و خواستار شناختن آن‌ها و معرفی به جامعه شدند.

حسینی در پایان با ارایه لوح تقدیر به دکتر شریعتمداری از این شخصیت والای علمی تجلیل کرد. وی همچنین در این مراسم از کتاب «آموزشگر شایسته» (ارج‌نامه استاد دکتر علی شریعتمداری) که مجموعه مقاله‌های شاگردان و دانشجویان شریعتمداری در حوزه علوم ترییتی را دربردارد، رونمایی کرد.

در این مراسم غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمحسین ساکت، گردآورنده کتاب «آموزشگر شایسته»، دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، علی شجاعی‌صائین، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، فاطمه زیباکلام، استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و جواد محقق، شاعر و نویسنده نیز حضور داشتند و درباره شریعتمداری سخن گفتند.

گزارش تکمیلی این نشست متعاقبا در «ایبنا» منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها