جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
جایگاه جهانی شعر مقاومت در گفت‌وگو با شاعران ملل شناخته می‌شود

حسنا محمدزاده، شاعر، پيشنهاد داد که كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي در دوره هاي بعد، نشست‌هایي را به صورت پرسش و پاسخ برگزار كند، زيرا در اين گفت‌وگوهاست كه مي‌توان به واسطه حضور مترجمان به پاسخ بسياري از سوال‌ها درباره جايگاه جهانی شعر مقاومت دست پیدا کرد./

حسنا محمدزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره حضورش در سومين كنگره شعر دفاع‌مقدس اظهار كرد: براي دومين بار بود كه در اين كنگره شركت مي‌كردم. من از سال 1376 شروع به سرودن اشعار كردم و در 15 سالگي نخستين شعر نيمايي‌ام را سرودم. بعد از آن با شعر آیيني آشنا شدم. آشنايي من با شعر مقاومت از زماني كه براي نخستين بار در سال 1385 در كنگره شعر دفاع‌مقدس شركت كردم، آغاز شد، زيرا اين جشنواره اشعار را در سه گروه شعری عاشورايي، دفاع مقدس و مقاومت بررسي مي‌كرد.

وي ادامه داد: در آن دوره برگزيده بخش شعر عاشورايي شدم و در زمينه بيداري اسلامي، در سال 1386 تحت تاثير دل‌نوشته‌هاي يك كودك فلسطيني با عنوان «دنياي سنگ‌ها» و سپس اخبار و تصاويري كه از تلويزيون درباره غزه و فلسطين پخش مي‌شدند قرار گرفتم و مجموعه شعري با عنوان «جوهر جان» با موضوع مقاومت و بيداري اسلامي سرودم كه به مضامين انقلاب، دفاع‌مقدس و بيداري اسلامي مي‌پردازد و به احتمال زياد توسط انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

محمدزاده درباره توجه به مطالعه و اهميت آن براي سرودن اشعار تاثير‌گذار گفت: شعر حاصل گره خوردن زبان، عاطفه، مضمون و خيال است. اين چهار عنصر در كنار هم باعث مي‌شوند مضمون به رشد كافي برسد. معتقدم كه شاعر بايد مطالعه داشته باشد و پيشينه انقلاب اسلامی ايران را بشناسد و از اخبار جهان و بيداري جوامع اسلامي غافل نماند. در هر زمينه‌اي پيوند مضمون و مطالعه كه با عاطفه و حس دروني گره خورده باشد، مهم است. اين عاطفه وقتي برانگيخته مي‌شود كه فرد عوامل تاثیرگذار آن را از نزديك ببيند يا احساس كند.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما در دوران دفاع‌مقدس حضور نداشتيم اما براي سرودن شعر دفاع‌مقدس با فرزندان شهدا صحبت كرديم و در جريان وضع خانواده‌های شهدا و جانباران قرار گرفتيم. اين آشنايي باعث مي‌شود كه احساسات بر انگيخته شوند و شعر براي مخاطب دلچسب باشد. در سومین كنگره شعر مقاومت بين‌الملل اسلامي نيز شعر‌هاي شاعران خارجي شركت كننده با حسي دروني و برگرفته از عاطفه و احساس بيان مي‌شدند. نتيجه اين كنگره براي من اين است كه  از اين به بعد با احساس و اطلاعات بيشتري روي اشعارم با موضوع مقاومت كار كنم. شاعران خارجي احساس دروني خود را به زيبايي در اشعارشان بيان مي‌كردند و تشبیهات زيبايي داشتند. 

محمدزاده گفت: اين كنگره مي‌تواند در دوره‌هاي بعدي نشست‌هایي را به صورت پرسش و پاسخ برگزار كند. زيرا در اين تبادل کلامی و گفت‌وگوهاست كه مي‌توانيم به واسطه حضور مترجمان به پاسخ بسياري از سوال‌هاي ذهن خود درباره جايگاه جهانی شعر مقاومت دست پیدا کنیم.

وي ادامه داد: كنگره امسال بهتر از كنگره سال گذشته بود و بازديد از مناطق عملیاتی دفاع مقدس و بازگو شدن وقایع از زبان سرداران و جانبازان بسیار خوب بود، زيرا اين کار باعث آشنايي شاعران خارجي با دوران دفاع‌مقدس ما می‌شود. 

سومین کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی از دهم تا سیزدهم آبان ماه از سوی بنیاد فرهنگی روایت، موسسه روایت فتح و سازمان بسیج مستضعفان در استان کرمانشاه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط