پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰
«تاریخ آتروپاتن» به قلم «اقرار علی‌یف» منتشر شد

«تاریخ آتروپاتن» (آذربایجان باستان) به‌قلم «اقرار علی‌یف» با ترجمه مهناز صدری منتشر شد. این کتاب تلاش دارد با استفاده از منابع تاریخی ساتراپ آتروپاتن را خاستگاه کشور آذربایجان معرفی کند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «اقرار علی‌یف» در کتاب «تاریخ آتروپاتن» کوشیده است با استفاده از منابع تاریخی که در دسترس دارد، تاریخ ساتراپ آتروپاتن و نقش آن در شکل‌گیری کشور آذربایجان را بررسی کند.

در مقدمه کتاب آمده است: «آتروپاتن نام یونانی پادشاهی‌ای است که ربع آخر قرن چهارم پ.م در آذربایجان و کردستان ایران و بخشی از جمهوری آذربایجان کنونی ایجاد شد و نزدیک به سه قرن و نیم به حیات خود ادامه داد. آتروپاتن کشوری غنی و قدرتمند بود که در آن کشاورزی، دامپروری و تجارت رونق فراوان داشت و شهرنشینی در شهرهای آباد آن توسعه یافته بود. آتروپاتن استقلال خود را نه‌تنها در تمام دوران استیلای مقدونیان در شرق، بلکه در دوران سلوکیان نیز حفظ کرد.»

کتاب در هفت بخش با نام‌های «آتروپاتن: سرزمین و ساکنان»، «عصر پیش از هلنیسم در شرق: فتوحات اسکندر مقدونی، فروپاشی امپراتوری هخامنشی»، «آتروپات ساتراپ هخامنشی در ماد: تشکیل دولت مستقل ماد آتروپاتن (ماد کوچک) در آذربایجان»، «آتروپاتن در نظام دولت‌های هلنیستی»، «آتروپاتن در ابتدای قرن اول میلادی جنگ با استیلاگران اجنبی»، «یادمان‌های فرهنگی آتروپاتن» و «دین، اوستا، آیین زرتشتی» تدوین شده است.

چاپ نخست «تاریخ آتروپاتن» (آذربایجان باستان) به‌قلم «اقرار علی‌یف» و ترجمه مهناز صدری، در 184 صفحه، شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه و بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ایران دوست ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    درخواست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها