دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۴
انتشار نخستین شماره «زبان‌ها و گویش‌های ایرانی»

نخستین شماره از دور جدید مجله «زبان‌ها و گویش‌های ایرانی» از مجموعه ویژه‌نامه‌های نامه فرهنگستان، منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، این مجموعه شامل بخش‌هاى گوناگونی، چون سرمقاله، مقاله، داده‌های گویشی، نقد و بررسى تازه‌هاى نشر است.

در بخش مقاله این مجموعه مقاله‌هایی با عنوان‌هایی چون «ابیات شیرازی سعدی در مثلثات» نوشته علی‌اشرف صادقی، «قصه پائوره در آبان‌یشت» از زهره زرشناس و نغمه حسینی، «پهلویات: 1-4» اثر سید احمدرضا قائم‌مقامی، «گورنوشته پهلوی سنگ زین (کازرون 16)» نوشته سیروس نصراله‌زاده و عمادالدین شیخ‌الحکمایی، «پاپیروس‌های پهلوی: شناخت و پژوهش» به قلم رحمن بختیاری و «فرایند شکل‌گیری پسوند‌های مصدر و اسم مصدر در فارسی میانه» از یوسف سعادت دیده می‌شود.

«ریشه‌شناسی واژه‌هایی از گویش بختیاری» از اسفندیار طاهری، «گویش کمزاری جزیره لارک: آزمون ملاک‌های رده‌شناختی» نوشته آزیتا افراشی، «واژه‌بست‌های ضمیری در گویش رایجی (آران و بیدگل)» اثر محمد راسخ‌مهند و «بررسی گونه‌های زبانی در استان آذربایجان غربی با روش فاصله‌سنجی گویشی» به قلم هیوا اسدپور عنوان دیگر مقاله‌های این بخش هستند. 

در بخش «داده‌های گویشی» این شماره مقاله‌ای با عنوان «واژه‌های اختصاصی لنج و لنج‌داری در گویش گناوه» به قلم حسین جلال‌پور آمده‌ و همچنین در بخش «نقد و بررسی» دو مطلب با عنوان‌های «بررسی چند تعبیر عرفانی در گاهان زردشت» نوشته مجید طامه و «نام‌های خاص بلخی» به قلم امیرعمادالدین صدری ارایه شده است.

سرمقاله این شماره از مجله «زبان‌ها و گویش‌های ایرانی» با عنوان «ویژه‌نامه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی» و به قلم حسن رضایی‌باغ‌بیدی، دبیر و ویراستار علمی مجله و مدیر گروه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی فرهنگستان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط