یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
جلد سوم مجموعه «ستارگان معبر عشق» نمايان مي‌شود

جلد سوم مجموعه زندگینامه شهیدانی از استان گیلان با عنوان «ستارگان معبر عشق» در مرحله تحقیق و گردآوری اطلاعات قرار دارد. این مجموعه با همکاری هیأت همرزمان شهدای تخریب استان گیلان و جامعه نویسندگان و پژوهشگران استان و توسط محمدرضا بینش‌برهمند تدوین و نوشته می‌شود.-

محمدرضا بینش‌برهمند، دبیرکل جامعه نویسندگان و پژوهشگران استان گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران ‌(ایبنا)، سرآغاز تألیف مجموعه «ستارگان معبر عشق» را پیشنهاد هیأت همرزمان شهدای تخریب استان گیلان مبنی بر تدوین زندگینامه شهدای تخریب‌چی عنوان کرد.

وی گفت: سرهنگ نادر مرید مشتاق، رییس هیأت و فرمانده گردان تخریب رزمندگان گیلانی در سال‌های دفاع مقدس و اعضای شورای مرکزی هیأت، خانواده‌های شهیدان و هم‌رزمان آن‌ها را به ما معرفی و هماهنگی‌های لازم برای دیدارها را انجام می‌دادند. همچنین در زمینه تأمین هزینه‌های تحقیق و تألیف ما را حمایت می‌کردند.

دبیرکل جامعه نویسندگان و پژوهشگران استان گیلان، مجموعه سه جلدی «ستارگان معبر عشق» را دارای بیوگرافی شناسنامه‌ای و شخصیتی، وصیت‌نامه، خاطرات، اسناد و مدارک 101 شهید از استان گیلان دانست و ادامه داد: برای تألیف جلد‌های اول و دوم با 90 تا 100 نفر از همرزمان و اعضای خانواده‌ شهدا مصاحبه کردیم و مراحل تحقیق و چاپ این دو جلد در مجموع دو سال و نیم طول کشید. مرحله تطبیق تحقیقات با تاریخ وقایع دوران دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین مراحل بود. این کار سبب کاهش خطا در تألیف خاطرات و زندگینامه شهدا می‌شود.

بینش‌برهمند گفت: تحقیق و گردآوری اطلاعات این مجموعه را رقیه ترمه قاضیانی بر عهده داشته و کارشناسی پژوهشی آن با همکاری زهرا موسوی صورت گرفته است.

وی درباره شیوه تدوین جلد‌های اول و دوم کتاب «ستارگان معبر عشق» یادآور شد: در این دو جلد بیوگرافی، وصیت‌نامه، خاطرات و اسناد و مدارک 33 شهید گردآمده و کار گردآوری اطلاعات و مصاحبه با خانواده‌ها و همرزمان 35 شهید که قرار است در جلد سوم کتاب «ستارگان معبر عشق» بیایند، به نیمه رسیده است.

سرهنگ نادر مریدمشتاق، رییس هیأت مدیره هیأت همرزمان شهدای تخریب‌چی استان گیلان در دوران دفاع مقدس هم با اشاره به شهیدانی که در مجموعه سه جلدی «ستارگان معبر عشق» به آن‌ها پرداخته شده، گفت: این شهدا رزمندگان گردان‌های تخریب لشکرهای 25 کربلا و قدس گیلان بوده‌اند و من هم در سال‌های دفاع مقدس فرماندهی آن‌ها را بر عهده داشتم.

وی یادآور شد: گردان‌های تخریب در زمان جنگ ارزش عملیاتی زیادی دارند. به همین خاطر در هر لشکر یک گردان تخریب به صورت مستقل و تخصصی وجود داشت و در قرارگاه‌های سپاه پاسداران در جنوب و غرب کشور با هم هماهنگ می‌شدند.

مریدمشتاق در پاسخ به این سوال که «آیا آماری از شهیدان تخریب‌چی استان گیلان در دست داشتید؟» اظهار کرد: ما هیچ آماری از این شهیدان نداشتیم و برای شناسایی آن‌ها از یگان‌های نظامی و رزمندگان گردان‌های تخریب کمک گرفتیم. به همین دلیل ممکن است شهیدی هم باشد که نامش در مجموعه «ستارگان معبر عشق» نیامده است.

جلدهای اول و دوم کتاب «ستارگان معبر عشق: زندگینامه شهدای تخریب استان گیلان» در قطع رقعی و به ترتیب 292 و 294 صفحه‌، با شمارگان هزار  500 نسخه و بهای 85 هزار ریال از سوی انتشارات رستگار در استان گیلان به چاپ رسیده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط