یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۱
«ستون پنجم» در راه است

«ستون پنجم» بخشی از اسناد محرمانه بریتانیا در سال‌های 1320 تا 1324 است. این کتاب گوشه‌ای از فعالیت‌های عوامل آلمان براساس اسناد محرمانه بریتانیا را به تصویر می‌کشد. کاوه بیات کتاب را به فارسی برگردانده و از سوی موسسه فرهنگی هنری جهان کتاب به زودی منتشر می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «ستون پنجم» که گوشه‌ای از فعالیت‌های عوامل آلمان براساس اسناد محرمانه بریتانیا در سال‌های 1320 تا 1324 در ایران است با ترجمه کاوه بیات به‌زودی روانه بازار کتاب می‌شود.

حضور و فعالیت عوامل و هواداران ایرانی آلمان در دوره جنگ دوم جهانی که به نیروی «ستون پنجم» معروف بودند، هنوز به‌عنوان یکی از مضامین مبهم تاریخ معاصر ایران به‌شمار می‌رود. در این زمینه،‌جز خاطراتی از شولتسه هولتوس (یکی از عوامل اصلی آلمان در ایران) و خاطراتی چند از ایرانیان همراه با این تحرکات، نوشته‌های درخور توجه دیگری در دست نیست.

اسناد دایره‌های اطلاعاتی و امنیتی ارتش انگلیس، یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی است که می‌تواند به روشن‌تر شدن این جریان کمک کند. این سازمان‌ها در طول سال‌هایی که ایران در اشغال نیروهای متفقین بود، وظیفه شناسایی و دستگیری شبکه‌های همکار با آلمان‌ها را بر عهده داشتند. کتاب بخش‌هایی از این اسناد و گزارش‌ها را دربرمی‌گیرد که به‌تازگی در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است. 

«ستون پنجم» در سه بخش با عنوان‌های «گزارش‌های کلی»،‌ «پرونده‌های اصلی» و «اسناد و گزارش‌های پراکنده» دسته‌بندی شده است. در بخش دوم بلندترین بخش کتاب، به شخصیت‌هایی مانند حبیب‌الله نوبخت، برادران قشقایی، برادران فرزاد، پرویز وهابزاده و محمدحسین حسام وزیری می‌پردازد.

کتاب «ستون پنجم» با تصاویر و نمونه اسناد در 390 صفحه و بهای 14 هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی هنری جهان کتاب به‌زودی روانه بازار کتاب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها