سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
اعلام فراخوان ارسال شعر برای کتاب «شعر سپید عاشورایی»

فراخوان ارسال اشعار برای گردآوری مجموعه «شعر سپید عاشورایی» منتشر شد. شاعران سپیدسرا تا پایان ماه محرم می‌توانند آثار خود را برای انتشار در این اثر ارسال کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پیش‌تر به کوشش سعدآبادی مجموعه‌ای با عنوان «شعر سپید رضوی» و دربرگیرنده سپید سروده‌های شاعران با موضوع شعر رضوی گردآوری و آماده انتشار شد. این کتاب از سوی انتشارات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مراحل انتشار را طی می‌کند.

در این دفتر حدود 88 قطعه شعر سپید رضوی در 180 صفحه همراه با طرح‌هایی از حبیب محمدزاده ارایه شده است. سیداکبر میرجعفری و حمیدرضا شکارسری نیز تحلیلی بر این شعرها نوشته‌اند که حجمی در حدود 20 صفحه دارد.

همچنین مرداد امسال فراخوان ارسال اشعار برای مجموعه «شعر سپید علوی» منتشر شد و طبق گفته سعدآبادی این مجموعه نیز آماده انتشار است، اما هنوز با ناشری برای چاپ آن قراردادی تنظیم نشده است.

فراخوان ارسال آثار برای انتشار در مجموعه «شعر سپید عاشورایی» نیز از امروز منتشر شد و شاعران تا پایان ماه محرم می‌توانند آثار خود را به نشانی پست الکترونیک ashooraa1391@gmail.com یا ashooraa1391@yahoo.com ارسال کنند.

سعدآبادی درباره این مجموعه شعر عاشورایی گفت: این مجموعه نیز همان روند مجموعه‌های پیشین را خواهد داشت و همراه با تحلیلی کلی بر اشعار و همچنین تصویری متناسب با فضای هر شعر ارایه می‌‌شود. کار تصویرسازی این سروده‌ها را زهره طلوع‌حسینی و حبیب محمدزاده برعهده خواهند داشت.

وی تاکید کرد: هیچ محدودیتی برای ارسال آثار وجود ندارد و فقط باید شعرها در قالب سپید باشند. در نظر دارم تمامی اشعاری که ارسال می‌شوند، در صورتی‌که مشکل ویژه‌ای نداشته باشند، در این کتاب ارایه شوند. بنابراین حتی شعرهای ضعیف هم در این اثر به چاپ می‌رسند؛ چراکه معتقدم چنین مجموعه‌ای به نوعی تاریخ تحلیلی شعر سپید عاشورایی به حساب می‌آید.

این شاعر افزود: انتشار چنین مجموعه‌هایی می‌تواند کم و کاست‌های این حوزه را نمایان کند و شاید بهانه‌ای برای نوشتن و سرودن باشد.

وی توضیح داد: در حقیقت با گردآوری و انتشار این مجموعه مشخص می‌شود که شاعران بیشتر بر چه موضوعات یا جنبه‌هایی از واقعه عاشورا پرداخته‌اند و جای خالی چه سوژه‌هایی در این زمینه دیده می‌شود. در نتیجه شاعران بعدی می‌توانند با آگاهی از پیشینه شعر سپید عاشورایی یا دیگر حوزه‌های شعر آیینی به سراغ سوژه‌ها و فضاهای جدیدی در این عرصه بروند.

سعدآبادی در پایان یادآور شد: همیشه اشعار سپید آیینی به صورت پراکنده ارایه شده‌اند یا در میان شعرهای کلاسیک گم شده‌اند، اما گردآوری این آثار در یک‌جا خلاء‌های شعری این حوزه را بیش از پیش نمایان می‌کند.

مجید سعدآبادی متولد خرداد سال 1362 و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشته تاریخ است. تاکنون مجموعه‌های شعر «دالان حاج مختار پلاک 9»، «قزل‌آلای خال قرمز»، «سربازی با گلوله برفی»، «گل‌فروش مسلمان» و «روزهای اول دنیا» از این شاعر به چاپ رسیده‌اند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط