یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱
«درآمدی بر آیکونولوژی» با نگاهی بر نگارگری ایرانی به چاپ رسيد

«درآمدی بر آیکونولوژی» نوشته ناهید عبدی از سوی انتشارات سخن منتشر شد. در این کتاب که دومین مجلد از مجموعه «نظریه‌ها و نقدهای ادبی، هنری» این ناشر است، ضمن بررسی نظریه‌ها، مفاهیم و کاربرد آیکونولوژی، به شرح این مفاهیم در نگارگری ایرانی پرداخته شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «درآمدی بر آیکونولوژی» بیانگر نظریه و کاربرد آیکونولوژی با مطالعه موردی نقاشی ایرانی است. 

این کتاب چهار فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «درآمدی بر آیکونوگرافی» «پانوفسکی نظریه و روش»، «آیکونوگرافی پس از پانوفسکی» و «بررسی نگارگری با روش آیکونوگرافی». 

در فصل نخست معنا و مفهوم آیکونوگرافی و همچنین سابقه تاریخی مطالعات آیکونوگرافی شرح شده است. در فصل دوم نیز نویسنده به تبیین نظریات اروین پانوفسکی در روش آیکونوگرافی و آیکونولوژی پرداخته و ضمن تبیین واژگان و اصطلاحات این حوزه، به مسایلی چون تحلیل و تفسیر آیکونوگرافیک نیز نگاهی داشته است. 

عمده مباحث فصل سوم به شرح و تبیین و بازخوانی انتقادی نظریات حوزه آیکونولوژی پس از پانوفسکی اختصاص دارد. نویسنده در فصل چهارم که در اصل مهم‌ترین بخش کتاب است به بررسی و شرح مفاهیم آیکونوگرافیک در نگارگری ایران پرداخته است. این فصل به نحوی درباره بومی کردن نظریات آیکونولوژی است. 

همچنین در فصل چهارم آیکونوگرافی نگاره «کشتن بهرام گور اژدها را» منسوب به بهزاد و متعلق به مکتب نگارگری هرات آمده است. 

«درآمدی بر آیکونولوژی »پاییز امسال(1391) به شمارگان هزار و 650 نسخه از سوی انتشارات سخن منتشر شد.

این کتاب  215 صفحه و قیمت آن 11 هزار تومان است. 

عبدی عضو هیات علمی دانشگاه هنر است و این کتاب دومین جلد از مجموعه «نظریه‌های و نقدهای ادبی، هنری» است که با نظارت بهمن نامورمطلق در انتشارات سخن منتشر می‌شود. 

نخستین جلد از این مجموعه با عنوان «درآمدی بر بینامتنیت» تالیف نامورمطلق است که سال گذشته (1390) در شمارگان دو هزار و 200 نسخه منتشر شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها