یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
«تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه» درسی برای امروز ماست

نویسنده کتاب «تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه» از این اثر به عنوان کتاب دانشگاهی درس متون یاد کرد که به شکل ملموسی نکات راهگشا در زندگی کنونی را بر اساس سیره عملی و فکری امام علی(ع) عنوان می‌کند.-

مصطفی دلشادتهرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به این که مطالب این کتاب در دو بخش اصلی با سرفصل‌های گوناگونی ارایه شده‌اند، بخش دوم را اصلی‌ترین قسمت کتابش دانست که معارف نهج‌البلاغه را بازگو می‌کند.

وی با اشاره به این‌که در نخستین بخش اثرش به معرفی کتاب «نهج‌البلاغه»، پدیدآورنده آن یعنی سید رضی(ره)، ساختار، کیفیت و اعتبار این کتاب پرداخته است، عنوان کرد: مخاطبان به‌ویژه دانشجویان در این فصل علاوه بر آگاهی از روش‌شناسی این اثر کهن تاریخ اسلام با موضوع‌شناسی و حوزه‌های گوناگون این کتاب آشنا می‌شوند.

دلشاد تهرانی با تاکید بر این که چنان‌چه کسی می‌خواهد به سراغ «نهج‌البلاغه» برود باید ابتدا آن را به خوبی بشناسد، گفت: این اثر که به‌تازگی منتشر شده، دومین ویراست کتاب است. ویراست نخست آن سال 1383 منتشر شد. ویرایش جدید را با برخی تغییرات اعم از اضافات و کاهش بخش‌هایی از اثر و همچنین نگارش لغت‌نامه‌ای برای واژگان دشوار «نهج‌البلاغه» تالیف کردم.

این استاد دانشگاه بخش معارف «نهج‌البلاغه» را نقطه ثقل اثرش دانست و توضیح داد: بر خلاف آنچه برخی تصور می‌کنند که این کتاب به نکاتی توجه دارد که مرتبط با زندگی 1400 سال قبل است، مباحث اخلاقی این اثر بسیار ارزشمند و ملموس‌اند؛ به‌گونه‌ای که مخاطبان احساس بیگانگی یا دور بودن زمان تالیف آن را نمی‌کنند و با نکاتی آشنا می‌شوند که راهگشای مسایل متعددی در زندگی بشر کنونی‌اند.

وی ارایه نکاتی درباره «نهج‌البلاغه» اعم از زمانه‌شناسی، آینده‌نگری، عدالت‌خواهی و عدالت‌ورزی، مشورت و رایزنی را از  نکات اخلاقی آموزه‌های امام علی(ع) در «نهج‌البلاغه» خواند که به حاکمان توصیه شده‌اند و گفت: در این اثر علاوه بر توصیه‌های اخلاقی، خط قرمزهای رفتاری نیز مشخص و مطرح شده‌اند.

دفتر نشر معارف نخستین چاپ ویراست دوم کتاب «تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه» را با شمارگان 10 هزار نسخه، در 240 صفحه به بهای دو هزار و 900 تومان روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها