سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۲
معرفی روشی نوین برای پرورش ماهی در مزرعه برنج

«اصول و مبانی پرورش ماهی در مزارع برنج» عنوان کتابی است که به زودی منتشر می‌شود. عظیمی یکی از مولفان این اثر معتقد است این روش در برخی کشورها با موفقیت اجرا شده و مورد استقبال زیادی هم قرار گرفته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتابی درباره اصول و مبانی پرورش ماهی در مزارع برنج نگارش یافت. به گفته محمد عظیمی گندمانی، با پرورش ماهی در مزارع برنج علاوه بر بالابردن سود مالی، محصولات کشاورزی نیز از نظر تغذیه پروتئینی تقویت می‌شوند.

عظیمی درباره اهمیت این موضوع و میزان بهره‌برداری از این طرح در کشور توضیح داد: پرورش ماهی در مزارع برنج موضوعی است که در کشورهایی مانند چین و اندونزی بسیار پیشرفته است و مورد توجه قرار گرفته. در کشور ما هم اهمیت این موضوع درک شده و در نواحی شمالی ایران چندین مطالعه موردی درباره این موضوع صورت پذیرفته است.

این پژوهشگر، طراحی مزرعه را در این روش بسیار مهم دانست و اظهار کرد: در این کتاب به صورت نمادین روش طراحی مزرعه هم به تصویر درآمده است.

وی درباره چگونگی پرورش ماهی و کاشت برنج به طور همزمان گفت: هزینه‌ای که صرف آب مصرفی در مزرعه می‌شود بسیار بالاست و کاشت برنج به این گونه مقرون به صرفه نیست. پرورش ماهی در مزرعه برنج با سودآوری بالاتری همراه است و از منظر تغذیه‌ای هم به کشاورزی کمک زیادی می‌کند. 

به گفته عظیمی، در این روش با ایجاد کانال‌ها و حوضچه‌هایی شرایطی فراهم می‌شود که در زمان کم آبی یا بی‌آبی مزرعه برنج، ماهی‌ها از این طریق به سمت حوضچه‌ها هدایت ‌شوند.

عظیمی با بیان این مطلب که ویراستاری علمی این کتاب به پایان رسیده است، افزود: ارایه توضیحات و تشریح مسایل مربوط به این فرایند با جدول‌ها و تصویرهایی همراه شده که به مخاطب در درک بهتر شرایط کمک می‌کند. 

محسن موحدی‌دهنوی، محمد عظیمی‌گندمانی،‌ حسین دهقانی‌ناژوانی و اصغر مطلبی‌کربکندی نگارش این کتاب را بر عهده داشته‌اند.

این کتاب حدود 120 صفحه دارد و در ماه‎‌های آینده از سوی انتشارات بهتا پژوهش اصفهان منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها