یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹
«هنرهای دستی و سیر تحول آن در ایران» به کتابفروشی‌ها آمد

کتاب «هنرهای دستی و سیر تحول آن در ایران» تالیف مشترک ادریس ابن‌عباسی و علی اصغر مقتدایی منتشر شد. در این کتاب تاریخ تحولات انواع و اقسام هنرهای دستی و سنتی ایرانی چون سفال وشیشه، قالی و گلیم، منبت کاری و فلزکاری و دیگر هنرها در ایران آورده شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «هنرهای دستی و سیر تحول آن در ایران» تالیف مشترک ادریس ابن‌عباسی و علی اصغر مقتدایی است. 

این کتاب 11 فصل دارد و در هر فصل به یکی از هنرهای دستی و سنتی ایرانی پرداخته شده است. فصل‌های یازده‌گانه کتاب به ترتیب عبارتند از «طراحی و نقاشی سنتی»، «سنگ تراشی»، «سفالگری»، «آثار هنری بافت و نساجی»، «فلزکاری»، «شیشه‌گری»، «هنرهای چوبی»، «چاپ و رنگرزی سنتی»، «آثار هنری رودوزی‌های سنتی»، «سایر هنرهای دستی و صنایع دستی ایران» و «خط و خوشنویسی». 

اهم مطالب فصل اول کتاب به هندسه نقوش سنتی ایرانی از پیش از اسلام و دوره‌هایی چون هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، تا دوران‌ها و مکاتب هنری پس از اسلام چون سلجوقی اختصاص دارد. در این فصل نقوش گیاهی، انسانی، نقوش انتزاعی و گره‌ها نیز بررسی شده‌اند. 

در فصل دوم انواع مختلف روش‌های کنده‌کاری روی سنگ چون خراطی سنگ، مشبک کاری سنگ، نگین‌تراشی و حکاکی سنگ، شرح داده و بررسی شده‌اند. در فصل سوم تاریخ تحولات سفالگری در دوره‌ها و مکاتب مختلف تا زمان قاجاریه، همراه با معرفی مراکز مهم سفالگری، آمده است. 

نویسندگان در فصل چهارم به هنرهایی چون بافندگی، نمدمالی، حصیربافی، گلیم، جاجیم و زیلو و همچنین انواع مختلف قالی ایرانی، پرداخته و روش‌های خلق این صنایع را بازگو کرده‌اند. مطالب فصل پنجم کتاب نیز به پیشینه هنر فلزکاری در ایران و انواع تولیدات زیرمجموعه این هنر-صنعت چون قفل سازی و یراق سازی، اختصاص دارد. 

در فصل ششم کتاب از تاریخ شیشه‌گری در دنیای باستان و ایران و روش‌های ساخت شیشه و در فصل هفتم تاریخ صنایع چوبی در ایران و انواع روش‌های تولید محصول از این صنعت، بحث شده است. 

انواع روش‌های چاپ، چون چاپ مستقیم و غیر مستقیم و همچنین چاپ روی پارچه و چگونگی آن در تاریخ هنر ایران مطالب فصل هشتم کتاب است. سرفصل‌هایی چون «انواع روش‌های رودوزی سنتی»، «سوزن دوزی» و «گلابتون دوزی» مطالب فصل نهم کتاب است. 

هنرهای چون «صحافی و جلدسازی»، «سازسازی»، «ضریح سازی»، «میناکاری» و «قلمدان‌ سازی» در فصل دهم کتاب مطرح شده‌اند. در فصل یازدهم نیز تاریخچه پیدایش خط در ایران و همچنین چگونگی خوشنویسی انواع خطوط مختلف در ایران، آموزش داده شده است. 

کتاب «هنرهای دستی و سیر تحول آن در ایران» تالیف مشترک ادریس ابن‌عباسی و علی اصغر مقتدایی از سوی انتشارات جمال هنر در شمارگان هزار نسخه، 507 صفحه و به بهای 16 هزار و 500 تومان منتشر شده است. 

به قلم مقتدایی پیش‌تر کتاب‌های «تاریخ خط و خوشنویسی» و «خط و کتابت» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها