سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰
جلوه‌های طنز در «مثنوی معنوی» برای دومین‌بار منتشر شد

کتاب «خندمین‌تر افسانه» به کوشش اسماعیل امینی با طرح جلدی جدید از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسید. امینی در این اثر جلوه‌های طنز در آثار مولانا را بررسی کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پایگاه خبری سوره مهر٬ این کتاب در 6 فصل تدوین شده است و به ارزیابی طنز و جلوه‌های آن در «مثنوی معنوی» اختصاص دارد. 

این اثر مروری بر ملاحضات نظری درباره طنز، شوخ‌طبعی و شاخه‌های آن دارد. پرداختن به روش طبقه‌بندی طنز و شوخی در «مثنوی معنوی» و اختصاصات آن و ذکر خلاصه‌ای است از حکایت‌های طنزآمیز «مثنوی معنوی» به ترتیبی که در دفترهای مثنوی آمده در دیگر مطالب مندرج در این اثر است.

 امینی در دیباچه کتاب نوشته است: «طنز در مثنوی به حکایت‌ها و ابیاتی خاص منحصر نیست و آن‌چه در این ‌پژوهش به عنوان حکایت‌های طنز آمیز و شوخ طبعانه آمده، از چشم‌اندازی خاص است.»

امینی درباره تغییرات کتاب در چاپ دوم گفت: «تغییرات اساسی در کتاب صورت نگرفته٬ تنها در ارجاعات و منابع تصحیحاتی انجام شده است.»

وی درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های طنز در شعرهای مولانا و سعدی توضیح داد: وجه شباهت شعرهای مولانا و سعدی در این است که سرود‌ه‌های هر دو در خدمت اندیشه است٬ با این تفاوت که اعم شعرهای سعدی دارای اندیشه‌ای اجتماعی است و شعرهای مولانا بیشتر به کمال و تربیت انسان پرداخته است.

«خندمین‌تر افسانه» از تولیدات مرکز آفرینش‌های ادبی است که در ۱۵۵ صفحه قطع رقعی و قیمت چهار هزار و 200 تومان از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ دوم رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط