سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
«رفتار درمانی شناختی» كتابي آموزشي برای مشاوران تازه‌کار

کتاب «رفتار درمانی شناختی برای تازه‌کارها» اثری است که در آن فرایند مشاوره قدم به قدم توضیح داده می‌شود و نویسندگان دستورالعمل‌هایی را برای ایجاد آمادگی در درمانگران تازه‌کار برای برقراری تعامل با مراجعان ارایه می‌کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسندگان در کتاب «رفتار درمانی شناختی برای تازه‌کارها» از منظر جدیدی به کار درمان شناختی نگریسته‌اند که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است و تلاش کرده‌اند راه را برای درمانگران تازه‌کار هموار کنند.

دکتر مهروش شمس، مترجم، این کتاب را درباره شاخه‌ای از روان‌درمانی دانست که با عناوینی مانند شناخت درمانی یا رفتاردرمانی شناختی شناخته می‎‌شود. وی افزود: این کتاب برای افرادی مناسب است که می‌خواهند کار مشاوره را آغاز کنند و چارچوب کار را برای آن‌ها توضیح می‌دهد و کمک می‌کند مشاوران تازه‌کار اعتماد به نفس لازم را برای این کار داشته باشند.

وی افزود: تاکنون کتابی که به طور خاص به مشاوران تازه‌کار بپردازد و راهکارهایی را به آن‌ها ارایه دهد ندیده‌ام. کتاب‌هایی که به موضوعات مشابه اختصاص دارد موضوعاتی مانند مشکلات روحی مشاورانی را بررسی می‌کنند که با بیماران مختلف سروکار دارند و ممکن است در این فرایند با مشکلاتی مواجه شوند.

به گفته شمس، کتاب «رفتار درمانی شناختی برای تازه‌کارها» با بیان اصول علمی به مشاوران می‌آموزد که در مراحل مختلف چه فعالیت‌هایی را باید انجام دهند. برای مثال ابتدا کار را با پرسشنامه آغاز کنند، با تجزیه و تحلیل ادامه دهند و سپس بکوشند با آموزش تکنیک‌های مشاوره به مراجعه‌کننده شیوه‌هایی را فراهم آورند که بیماران بتوانند بدون نیاز به مشاور به درمان خود بپردازند. 

این مترجم، تمرکز بر مشاوران تازه‌کار را مهم‌ترین ویژگی این اثر دانست و افزود: نویسندگان در این کتاب به مشکلات عملی مختلفی می‌پردازند که مشاوران در زمان مشاوره با آن روبه‌رو می‌شوند و برای آن‌ها راه‌کار ارایه می‌دهد و برای روشن شدن مطلب، از داستان‌ها و مثال‌های مرتبط کمک گرفته‌اند.

در توضیح بخش‌های مختلف این اثر آمده است: «کتاب، با توضیح اساس و پایه درمان‌شناختی رفتاری آغاز و برای ملموس‌تر شدن این توضیحات، در کنار مطالب نظری، داستان مشکلات یکی از مراجعان و گفت‌وگوهای بین درمانگر و آن مراجع نیز بیان ‌شده است. به این ترتیب، نمونه‌ای از یک روند درمان شناختی رفتاری از ابتدای ملاقات با مراجع و انجام ارزشیابی، تا پایان درمان آورده می‌شود و به خواننده کمک می‌کند تا به یک درک درست و عینی از روند درمان‌شناختی رفتاری دست یابد.» 

«رفتاردرمانی شناختی برای تازه‌کارها» با ترجمه مهروش شمس اسفندآباد در 382 صفحه با شمارگان دو هزار و 200 نسخه و به بهای 9 هزار و 900 تومان از سوی انتشارات ارجمند منتشر شده است. 

این کتاب با مجوز رسمی از انتشارات گیلفورد در ایران ترجمه و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها