شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
بررسي اصول ایمنی و حفاظتی مسافران شهری در يك کتاب

«اصول ایمنی مسافران و مسایل حفاظتی در تاکسیرانی» عنوان کتابی است که از سوی کارگروه اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با موضوع رانندگی در شهر و پیش‌بینی‌های ایمنی برای شناخت و آشناسازی مسافران در استفاده از تاکسی منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این کتاب گردآورندگان تلاش کرده‌اند با توجه به کاربرد تاکسی در حوزه‌های وسیع حمل و نقل شهری و برون شهری و نیز به عنوان کوچکترین واحد حمل و نقل، اطلاعاتی از چگونگی اصول برخورد با مسافران و رعایت مسایل امنیتی از سوی راننده را مطرح کنند. 

در بخشی‌ از مقدمه کتاب آمده است : «اتفاقات و رویداد‌هایی که برای مسافران و نیز رانندگان تاکسی رخ داده نشانگر آن است که آگاهی از اصول ایمنی مسافران و رعایت مسایل حفاظتی در تاکسی برای صیانت از آرامش روانی و سلامت جامعه و مجموعه خدمتگذار تاکسیرانی کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. راننده تاکسی می‌بایست از لحظه سوار شدن مسافران تا پیاده شدن آن‌ها از تاکسی، اصول ایمنی مسافران را رعایت کند و با آگاهی از خطرات احتمالی ضریب امنیت خود و مسافران را افزایش دهد.» 

در بخش اول این کتاب به نکات ضروری ایمنی در تاکسی می‌پردازد و  اقدامات قبل از حرکت، حین حرکت و پس از اتمام کار را برای رانندگان شرح می‌دهد. 

بخش دوم این اثر به تجهیزات ضروری در خودرو اشاره دارد و به بازگو کردن مطالبی مرتبط با رانندگی در شرایط آب و هوایی مختلف نظیر رانندگی در باران، هوای مه‌آلود، برف و یخبندان می‌پردازد. 

توجه به رعایت فاصله طولی و توجه به جلو از دیگر مطالب این کتاب است که به دلیل اهمیت آن در تصادفات، راننده را موظف به داشتن یک میدان دید بهتر می‌کند.
 
در بخش سوم کتاب «اصول ایمنی مسافران و مسایل حفاظتی در تاکسیرانی»، خصوصیات و مشخصات مسافران مشکوک و نیز مسافران مشکل‌آفرین مطرح می‌شود و چگونگی برخورد با مسافران خشمگین و نیز مشکلات هنگام پرداخت کرایه در راه‌حل‌‌های مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

مخاطب در بخش پایانی این کتاب به نکات مهم امنیتی در مکان‌های خلوت آشنا می‌شود و به راه‌های مقابله با حمله‌های احتمالی از سوی افراد ناشناس، سرقت و نیز عدم پرداخت کرایه و فرار از سوی مسافران  پی ‌می‌برد.

کتاب «اصول ایمنی مسافران و مسایل حفاظتی در تاکسیرانی» به همت کارگروه اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با شمارگان پنج هزار نسخه از سوی انتشارات اندیشه عصر با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها