سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۰
«زندگی سیاسی اردشیر جی ریپورتر» با اصلاحاتی بازچاپ می‌شود

حسین خزایی، نویسنده و آینده‌پژوه از بازچاپ کتاب «زندگی سیاسی اردشیر جی ریپورتر» خبر داد و گفت: در چاپ جدید این کتاب اصلاحاتی در زمینه منابع و زندگی اردشیر ریپورتر در انگلستان صورت گرفته است./

حسین خزایی، نویسنده و آینده‌پژوه، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن اعلام خبر بازچاپ کتاب «زندگی سیاسی اردشیر جی ریپورتر» اظهار کرد: چاپ دوم این کتاب با توجه به مسایلی که در جلسه‌های نقد کتاب مطرح شده بود، نیاز به اصلاحاتی در بخش‌های منابع و زندگی اردشیر ریپورتر در انگلستان داشت.

وی افزود: منبع اصلی کتاب، وصیت‌نامه سیاسی اردشیر ریپورتر است که پس از خروج پسرش شاپور از ایران از خانه‌اش در خیابان زرتشت تهران به‌دست آمده بود. این وصیت‌نامه که در «موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران»‌ نگهداری می‌شود و صحت آن تایید شده، درباره نقش اردشیر ریپورتر در کشف رضاخان و آموزش وی برای رسیدن به قدرت است.

وی به منبع دیگری نیز اشاره کرد و گفت: همچنین خاطرات «ادموند آیرون‌ساید»، ژنرال انگلیسی و طراح اصلی کودتای ۱۲۹۹ در ایران نیز مهر تاییدی بر این اسناد و وصیت‌نامه اردشیر ریپورتر است.

این پژوهشگر تاریخ گفت: بخش دیگر منابع کتاب اسنادی است که ارزش آن‌ها پس از گذشت زمانی طولانی از بین رفته است و سازمان‌های اطلاعاتی آن‌ اسناد را پس از گذشت سال‌ها از جریان رویداد تاریخی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهند. 

وی به منبع دیگری نیز اشاره کرد و افزود: در نوشتن این کتاب از کتاب‌های «عبدالله شهبازی» نویسنده، تاریخ‌نگار و پژوهشگر نیز استفاده شده است.

خزایی درباره روش روندگرایی تاریخی در کتاب «زندگی سیاسی اردشیر جی ریپورتر» توضیح داد: این روش به بررسی روند و تاثیر آن‌ بر دیگر رویدادها در طول زمان می‌پردازد که این روش اصل پیوستگی تاریخ است. در واقع برای پیش‌بینی آن‌چه در آینده رخ می‌دهد، باید به بررسی ریسمانی پرداخت که از گذشته تا آینده امتداد یافته است.

حسین خزایی متولد 1343 است و از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین دکترای آینده‌پژوهی دارد، کتاب «زندگی سیاسی اردشیر جی ریپورتر» در 200 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه برای نخستین‌بار در سال 1390 از سوی انتشارات امیرکبیر منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها