دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۳

نتايج علمی 55 محوطه‌ كاوش‌شده توسط پژوهشكده باستان‌شناسي منتشر مي‌شود.\

حسن فاضلي در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، افزود: انتشار گزارش‌هاي حاصل از كاوش‌ها به منظور بهره‌مندي از نتايج بدست‌آمده، ضروري و در اولويت اقدامات پژوهشكده باستان‌شناسي است. 

رئيس پژوهشكده باستان‌شناسي با اشاره به آماده بودن 55 نتيجه محوطه‌هاي كاوش‌شده، خاطرنشان كرد: 90 درصد اين پژوهش‌ها مربوط به 15 سال اخير است و اگر پژوهشكده بتواند اين دستاوردهاي تاريخي را چاپ كند، گام بزرگي در حوزه باستان‌‌شناسي كشور برداشته است.

به گفته فاضلي، گزارش كاوش‌هاي تپه هگمتانه، قره تپه قمرود، گنبد سلطانيه، شهر سوخته، بسطام، محوطه حسنلو، دهانه غلامان، گوهرتپه، تخت سليمان، جيرفت، نيشابور، شوش، قلعه هرمز، الموت، تپه ميل، شهر حريره، تپه حصار، وليران دماوند از جمله كاوش‌هايي است كه نتايج آن براي چاپ آماده است.

وي با بيان اين كه فعاليت‌هاي باستان‌شناسي در كشور داراي پيشينه‌اي نزديك به یکصد سال است، افزود: در اين مدت فعاليت‌هاي باستان‌شناسي زیادی توسط هيأت‌هاي ايراني و غيرايراني در مناطق مختلف كشور صورت گرفته، اما نتايج بخشي از اين كاوش‌ها هنوز به چاپ نرسيده است.

فاضلي ادامه داد: پژوهشكده باستان‌شناسي در صدد است نتايج كاوش‌هاي يكصدسال اخير را به منظور ايجاد زمينه‌هاي اصلي مطالعات باستان‌شناسي و بهره‌مندي همه محققان و پژوهشگران دنيا، چاپ و منتشر كند.

وي اطلاعات پژوهشكده را به چند دسته تقسيم کرد و گفت: يك دسته اطلاعات جامع و كامل كاوش‌هاست و امكان چاپ آنها وجود دارد و دسته دوم اطلاعاتي است كه در كتابخانه‌هاي باستان‌شناسان در حال خاك خوردن است و درصدد هستيم اين اطلاعات از آنها گرفته شود و حتي برخي از آنها براي چاپ نيازمند بازنگري است. دسته سوم، اطلاعاتي است كه به دليل ناقص بودن داده‌ها، فقط در وب‌ سايت پژوهشكده قرار خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها