سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۳
نگاهی ویژه به تازه‌های فقه و حقوق در كتاب ماه دين

صدوهشتادمین شماره نشريه اطلاع‌رساني و نقد و بررسي کتاب ماه دین با پرونده‌ای برای «تازه‌های فقه و حقوق» از سوی خانه کتاب منتشر شد. گفت‌وگویی با «کارن آرمسترانگ» از خواندنی‌های ویژه این شماره از نشريه است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نويسندگان آخرين شماره نشريه كتاب ماه دين با تاکید بر تازه‌های پژوهش در زمینه فقه و حقوق اسلامی، اطلاعاتی را در قالب پرونده، نشست، گزارش، نقد کتاب و بررسی‌های تحلیلی نشست‌هایی که در نقد کتاب‌های این حوزه برگزار شده‌اند، به رشته تحریر درآورده‌اند.

دکتر سیدهدایت جلیلی، سردبیری این نشریه را بر عهده دارد. وی در بخش سرآغاز این اثر با اشاره به این‌که بیشترین پرسش‌ها و چالش‌هایی که متوجه دین ‌هستند به فقه و احکام آن معطوفند، بر لزوم گسترش گفتمان‌های فقهی و حقوقی اشاره دارد و راز کثرت آثار فقهی و حقوقی در همین نكته می‌داند.

مخاطبان صدوهشتادمین کتاب ماه دین پس از مطالعه سخن سردبیر با «گزارش نشست جریان‌شناسی فقه امامیه» مواجه می‌شوند که می‌کوشد در سایه گفتمان‌های علمی کارشناسان و صاحبنظران این حوزه تاکید کند که آن‌ها می‌خواهند با مطالعات بیرونی علوم اسلامی، راه‌های جدیدی را پیش روی این علوم باز کنند.

«شفقت در محضر پروردگار» گفت‌وگویی با کارن آرمسترانگ، گفت‌وگوی اصلی این ماهنامه را شکل می‌دهد. مصاحبه‌کننده با آرمسترانگ با ارایه معرفی اجمالی از اقدامات این مورخ دین‌پژوه، به مروی بر آثار او می‌پردازد و یادآور می‌شود که آرزوی او ساختن جهانی بود که همه مردم بتوانند در آن با احترام متقابل با یکدیگر زندگی کنند. سپس این پرسش اساسی را طرح می‌کند که «شفقت چیست و آیا این توانایی را دارد که مشکلات به ظاهر لاینحل زمانه ما را حل کند؟» این بحث با گذر از لایه‌های سطحی به چالشی چندبعدی می‌انجامد که مطالعه آن خالی از لطف نیست. 

بخش بعدی با عنوان «پرونده: تازه‌های پژوهش در فقه و حقوق» به معرفي هشت مقاله اختصاص دارد. نخستین مقاله با عنوان «بررسی کتاب جریان‌شناسی تفاسیر فقهی؛ تطور و نمونه‌ها» را هاجرخاتون قدمی‌جویباری تالیف کرده است. وی با ارایه معرفی تفصیلی از این اثر به جوایزی که این کتاب آن‌ها را کسب کرده، اشاره دارد و بازگو می‌کند که این پژوهش مزایایی دارد که در نوع خود بسیار مفیدند اما جای خالی تاریخ‌نگاری و پیشینه تفاسیری که در این اثر معرفی شده‌اند، همچنان محسوس است.

پرونده بعدی با عنوان «تاملی در کتاب بررسی زبان‌شناختی روش‌های عالمان اصول در فهم متن» را علی محمدی و دکتر سیدبابک فرزانه به رشته تحریر درآورده‌اند. آن‌ها ضمن معرفی علم اصول فقه و دایره پژوهشی آن، به معرفی مولف اثر توجه کرده‌اند. سپس به بررسی کتاب اهتمام ورزیده‌اند و به شکل تخصصی این اثر را از نقطه نظرات گوناگون کاویده‌اند.

«تاملی بر کتاب امام جعفرصادق(ع) و دیدگاه‌های فقهی ایشان از دیدگاه اهل سنت» نوشته مريم سادات حسینی، «تحلیلی از کتاب فلسفه نظام حقوق زن» اثر آمنه ساعدی، «بررسی و ارزیابی کتاب اصول فقه کاربردی» تالیف علی‌رضا رجبی، «درباره کتاب مسوولیت مدنی در فقه امامیه؛ مبانی و ساختار»، «نگاهی به کتاب جریان‌شناسی دفاع از حقوق زنان در ایران»، «سیری در رساله حقوق امام سجاد(ع): سلسله گفتارهای آیت‌الله سیدمحمد یثربی» نوشته آمنه علی‌جان‌زاده و تازه‌‌های کتاب در قلمرو فقه و حقوق از پرونده‌های این شماره‌اند.

در بخش بررسی کتاب این شماره دو اثر مورد واکاوی قرار گرفته‌اند. نقد و بررسی کتاب «اسلام سیاسی، سیاست جهانی و اروپا» اثر بسام طیبی که به قلم کاوه حسین‌زاده راد تالیف شده است، نخستین مطلب این بخش به‌شمار می‌آید. 

هاجرخاتون قدمی در دومین مطلب این قسمت «نگاهی به درون‌مایه کتاب اسلام و مسیحیت در عصر حاضر» دارد.

بخش بعدی این ماهنامه با عنوان «از میان رساله‌ها» تنها یک مطلب با نام «مبانی کلامی امامیه در تفسری قرآن کریم» دارد که به همت دکتر علی راد تدوین شده است.

«تاریخچه‌ای کوتاه از سیر ترجمه‌های قرآن» اثر حسن مصطفی با ترجمه ابوالفضل حری بخش جستار صد و هشتادمین کتاب ماه دین را تشکیل می‌دهد. 

«روایت رویدادها» واپسین قسمت این ماهنامه است. در این بخش که «گزارش نقد کتاب» ارایه می‌شود سه گزارش از جلسات نقد و بررسی کتاب جای دارند. نخستین نقد به کتاب «اندیشه سیاسی متفکران مسلمان» می‌پردازد، نشستی که خرداد ماه در بنیاد دایرةالمعارف اسلامی تشکیل شد. 

دومین گزارش به نشست علمی نقد کتاب «آیین عرفی» اختصاص پیدا می‌کند؛ نشستی که به همت گروه مطالعات اسلام و غرب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیریت جنبش نرم‌افزاری مرکز همکاری‌های علمی و پژوهشی در سالن کنفرانس مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد. 

واپسین گزارش به نشست بررسی کتاب «حقوق قراردادها و فقه امامیه» اختصاص دارد. این نشست در غرفه دیدار نمایش کتاب سال جاری برگزار شده بود. در آن جلسه جلیل قنواتی، یکی از نویسندگان کتاب، محمدحسین ساکت و حسین سیمایی از نویسندگان و مدرسان حوزه حقوق به عنوان کارشناس حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را درباره نحوه نگارش این اثر و ابعاد موضوع عنوان کردند.

شماره 180 ماهنامه تخصصی کتاب ماه دین را موسسه خانه کتاب در مهر ماه سال جاری در 120 صفحه به بهای 15 هزار ريال روانه بازار کتاب کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها