یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۹
بررسی سير تاريخی مواجهه غرب با اسلام در سرای اهل قلم

نشست سراي اهل قلم چهارشنبه 5 مهر به نقد پژوهش‌هاي غربيان درباره شخصيت پيامبر اكرم(ص) اختصاص دارد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گروه فلسفه سرای اهل قلم در پي انتشار فيلم توهين‌آميز به ساحت پيامبر اسلام(ص) در شبكه‌هاي اجتماعي غرب، نشست اين هفته خود را به بررسي مواجهه تاريخي غربيان با اسلام و پيامبر اكرم(ص) اختصاص داده است.

اين نشست كه «محمد(ص) در اروپا» نام دارد چهارشنبه 5 مهر، ساعت 16 تا 18 در سراي اهل قلم خانه كتاب برگزار مي‌شود. 

مالك شجاعي‌جشوقاني، دبير نشست‌هاي فلسفه سراي اهل قلم درباره اين موضوع به ايبنا گفت: جهان مسيحيت از زمان جنگ‌هاي صليبي يعني قرون 11 و 12 تا قرن هجدهم مواجهه‌اي منفي با اسلام داشت. تلقي‌هاي منفي مسيحيان از اسلام در دوران حضور توامان مسلمانان و مسيحيان در اسپانيا در قرن هفدهم اندكي تعديل شد.

وي افزود: با ترجمه قرآن به لاتين در قرن دوازدهم، مواجهه غرب با اسلام به طور جدي مطرح شد. انديشمندان بزرگ قرون وسطي مانند توماس آكوئيناس كه شايد مشهورترين متفكر اين دوره است، تلقي بسيار منفي و انتقادي از اسلام داشت، به گونه‌اي كه بخش مهمي از يكي از كتاب‌هايش را به نقد اسلام و مسلمانان اختصاص داد. در واقع ريشه‌هاي مواجهه منفي غرب با اسلام از همين نقطه آغار مي‌شود.

شجاعي‌جشوقاني با اشاره به شكل‌گيري رويكردهاي مثبت مسيحيان به اسلام در دوره روشنگري گفت: اين علاقه مطالعاتي در دوره روشنگري در ميان انديشمدان نمايان شد كه «لسينگ» مهم‌ترين آن‌هاست، اما اين به آن معنا نيست كه همه انديشمندان قرن هجدهم رويكرد مثبتي به اسلام داشتند. يكي از كتاب‌هاي لسينگ از آشنايي وي با برخي از آثار غزالي حكايت مي‌كند.

وي با اشاره به سخنراني محمدرضا وصفي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران در رشته كتابداري و اطلاع‌رساني در اين نشست گفت: آقاي وصفي تلاش مي‌كند سير تاريخي مواجهه غربيان با اسلام و اهانت‌هاي پي‌درپي آنان به اين آيين را به لحاظ فرهنگي، معرفتي و كلامي ريشه‌يابي كند. وي مي‌كوشد به اين پرسش پاسخ دهد كه چرا غربيان به جاي مواجهه عقلاني با اسلام، رويارويي خصمانه با اين آيين و پيروان آن دارند.

شجاعي‌جشوقاني به كتاب شاخصي كه در ريشه‌يابي اين موضوع به فارسي ترجمه شده است، اشاره كرد و گفت: اين كتاب كه نوشته «سيلويا هرش» و برنده جايزه كتاب سال است «عقلانيت و تساهل در اسلام» نام دارد كه تاريخچه خوبي از مواجهه اسلام و مسيحيت را ارايه مي‌دهد. در اين نشست سعي مي‌كنيم به اين كتاب نيز بپردازيم.

سراي اهل قلم خانه كتاب در خيابان انقلاب اسلامي، خيابان فلسطين جنوبي، كوچه خواجه‌نصير، شماره 2 واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها