شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲
برنامه‌های روز بزرگداشت مولانا تشریح شدند

حجت‌الله ایوبی، مدیرعامل بنیاد شمس و مولانا در گفت‌و‌گو با «ایبنا» از برپایی برنامه‌های هنری و فرهنگی به مناسبت هشتم مهر، روز بزرگداشت مولانا خبر داد. نشستی با حضور محدعلی موحد، رونمایی از کتاب «ناشنیده‌های فارسی»، نمایشنامه‌خوانی با موضوع اندیشه‌های مولانا و نمایشگاهی از خوشنویسی گزیده مقالات شمس از بخش‌های مختلف این برنامه‌ها هستند.-

ایوبی درباره برنامه‌های روز بزرگداشت مولانا به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: برنامه‌های بزرگداشت مولانا از پنجشنبه (6 مهر) و از سوی بنیاد شمس تبریزی و مولانا و با همکاری موسسه فرهنگی اکو برگزار می‌شود.

وی درباره بخش هنری این برنامه توضیح داد: یکی از این برنامه‌ها برپایی کارگاه نقاشی با حضور حبیب‌الله صادقی، محمدصادق حیدری و همراه با شاگردان این نقاشان است. در این کارگاه دو روزه آثار نقاشی و بیشتر با نگاه به دیدار شمس و مولانا ارایه می‌شود. در بخش عکس و کاریکاتور نیز سیف‌الله صمدیان کارگاهی را جمعه (هفت مهر) برگزار خواهد کرد.

مدیرعامل بنیاد شمس و مولانا از برپایی نمایشگاه خط و خوشنویسی خبر داد و تشریح کرد: از یکشنبه 9 مهر نیز نمایشگاه خوشنویسی از آثار غلامحسین امیرخانی، حیدری، جواد بختیاری، امیراحمد فلسفی و یدالله کابلی به مدت یک هفته برپا می‌شود. ویژگی این نمایشگاه ارایه گزیده‌ای از مقالات شمس به خط امیرخانی است. این جمله‌ها و گزیده‌ها از نسخه‌ مقالات شمس به تصحیح محمدعلی موحد گردآوری شده‌اند.

وی افزود: نمایشنامه‌خوانی و خوانش نمایشنامه‌هایی درباره اندیشه‌های مولانا نیز از دیگر برنامه‌های هنری در نظر گرفته شده به مناسبت بزرگداشت مولانا است.

ایوبی ادامه داد: شنبه هشت مهر و همزمان با تولد مولانا در مرکز آموزش موسسه اکو از ساعت 16 و 30 دقیقه نشستی در دو بخش و با سخنرانی محمدعلی موحد برپا می‌شود. در بخش نخست این جلسه توضیحاتی درباره ولادت مولانا، آثار ویژگی‌های شعری این شاعر ارایه می‌شود. بخش دوم جلسه نیز به ادامه درسگفتارهایی اختصاص دارد که پیش‌تر نیز دو جلسه آن برگزار شده است.

وی به رونمایی از کتابی طی این روزها اشاره و تشریح کرد: در صورتی‌که کتاب «ناشنیده‌های فارسی» اثر حسن انوشه طی این هفته به چاپ برسد، مراسم رونمایی از این اثر طی این روزها برگزار خواهد شد. این کتاب به گردآوری واژه‌ها و کلمات اصیل فارسی که بیشتر در افغانستان ساری و جاری هستند، اختصاص دارد و مرجعی برای تمامی فارسی‌زبانان به حساب می‌آید، چراکه در رسیدن به یک رویه مشترک برای زبان فارسی در کشورهای فارسی‌زبان موثر است.

ایوبی یادآور شد: امروزه زبان فارسی در هر یک از کشورهای فارسی‌زبان با خطرات ویژه‌ای روبه‌رو هستند که ممکن است به نابودی این زبان بیانجامد.

وی در ادامه از آماده‌سازی و انتشار چند کتاب دیگر با همکاری بنیاد شمس و مولانا خبر داد و گفت: ترجمه روسی «مثنوی معنوی» با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در روسیه به پایان رسیده و تا یک ماه دیگر منتشر می‌شود. این مجموعه با مقدمه محمدعلی موحد همراه است.

رییس بنیاد شمس و مولانا توضیح داد: کتاب دیگر به ترجمه دفتر نخست «مثنوی معنوی» به زبان گرجی اختصاص دارد که با همکاری بنیاد صورت گرفت. همچنین مجله تخصصی بنیاد با عنوان «نامه شمس و مولانا» به سردبیری توفیق سبحانی به زودی و در قالب فصل‌نامه منتشر خواهد شد.

وی در ادامه اشاره‌ای داشت به برگزاری مسابقه بین‌المللی مقبره شمس تبریزی در خوی و زیرنظر بنیاد معماری میرمیران که با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی، شهرداری خوی و بنیاد شمس و مولانا در سال گذشته برگزار شد.

ایوبی گفت: بیش از هزار نفر در این مسابقه شرکت کرده و در نهایت 300 نفر توانستند طرح خود را به پایان برسانند. این آثار در حال حاضر در برج آزادی به نمایش گذاشته شده است و داوری آثار نهایی از اول آبان آغاز می‌شود. اثر اول نیز برای بازسازی و احداث مقبره شمس به‌کار گرفته می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: استقبال از این مسابقه نشان‌دهنده جایگاه بالای شمس در میان علاقه‌مندان شعر و ادب است و تمامی طرح و ماکت‌های ساخته شده خود یک سرمایه به حساب می‌آیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط