چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۶
برپایی سومین همایش بین‌المللی باران غدیر

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی سومین همایش بین‌المللی ادبی و هنری باران غدیر را برگزار می‌کند. در این همایش تولیدات و مکتوبات مرتبط به شخصیت والا و زندگانی امام علی(ع) و خاندان پیامبر(ص) بررسی می‌شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این همایش بین‌المللی می‌خواهد با معرفی محققان و هنرمندان مسلمان و غیرمسلمان که آثاری را درباره نخستین پیشوای شیعیان(ع) و خاندان ایشان تولید کرده‌اند، از آن‌ها قدردانی کند و نشان دهد که حقیقت محبت امام علی(ع) به گروه یا مذهب خاصی اختصاص ندارد.

همایش بین‌المللی ادبی و هنری باران غدیر براساس نیازسنجی در زمینه معرفی یک گونه‌ ادبی و هنری مستقل از ادبیات، ارتباط و تعامل میان‌دینی یا میان‌مذهبی شکل گرفته و بر آن است که در معرفی شخصیت بی‌بدیل مولی‌الموحدین حضرت علی‌‌بن ابی‌طالب(ع) و خاندان پیامبر(ص) در عرصه بین‌الملل در اشاعه فرهنگ والای علوی موثر واقع شود. 

حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تبیین تفکر عظیم و هدف والایی که موجب واقعه غدیرخم شد، سومین همایش بین‌المللی ادبی و هنری باران غدیر را برگزار می‌کند.

«شناسایی هنرمندان و ادیبان غیرمسلمان و غیرشیعی که درباره شخصیت حضرت علی(ع) و واقعه غدیرخم اثری را خلق و منتشر کرده‌اند»، «برنامه‌ریزی برای تولید اثر هنری و ادبی با محوریت غدیرخم در جهان»، «نشر فرهنگ و معارف علوی در سایر ملل»، «تجلیل و تقدیر از هنرمندان، شعرا و ادبای غیرمسلمان و غیرشیعی که آثاری در حوزه فرهنگ علوی خلق کرده‌اند»، «آشنایی هنرمندان و نویسندگان با ابعاد وجودی حضرت علی بن ‌ابی‌طالب(ع) و ائمه اطهار(ع)»، «زمینه‌سازی برای گفت‌وگوی درون‌دینی یا میان‌مذهبی بین هنرمندان و ادبا»، ‌«معرفی و بازخوانی شخصیت حضرت علی(ع) و ویژگی‌های مکتب اهل‌بیت(ع) با تمرکز بر دیدگاه اندیشمندان و هنرمندان غیرمسلمان و غیرشیعه»، «معرفی برگزیدگان به نهادهای فرهنگی و ادبی و ترغیب آن‌ها و دیگران برای تولید آثار جدید در این زمینه» و «حمایت از آثار برگزیده برای چاپ و نشر آن در حوزه بین‌الملل» از  اهداف این همایش‌اند.

همایش باران غدیر در چهار محور «بازخوانی ‌وصایای رسول اکرم(ص) درباره جانشینی امام علی(ع) در روز غدیرخم»، «بررسي واقعه غديرخم در روايات و احاديث معتبر تاریخی از منظر هنر و ادب»، «بررسي و تبيين ادبی و هنری ابعاد شخصيتي و اندیشه‌های حضرت علي(ع)؛» و «گفت‌وگوي بين اديان درباره فرهنگ و معارف علوي» برگزار خواهد شد. 

شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را با موضوعات یاد شده در قالب‌ کتاب، مقاله و شعر به دبیرخانه همایش ارسال کنند. آخرین مهلت دریافت آثار، اول مهرماه سال جاری اعلام شده است.

نشست رسانه‌اي «سومين همايش بين المللي باران غدير» نیز با حضور محسن مومني‌شريف، ریيس حوزه هنري و شوراي سياستگذاري همايش، محمدرضا زائري، دبير همايش و حبيب ايل‌بيگي، مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل حوزه هنري در نخستین روز مهر ماه برپا خواهد شد. 

اين نشست ساعت 10 و 30 دقیقه شنبه، یک مهر در سالن شماره 2 تالار انديشه حوزه هنري در خيابان سميه، نرسيده به خيابان حافظ برپا مي‌شود.
«همايش بين‌المللي باران غدير» هر ساله همزمان با عيد سعيد غدير خم به همت حوزه هنري برگزار مي‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی www.baraneqadir.ir مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها