سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
پژوهش‌هایی در شعر آیینی منتشر می‌شوند

محمدعلی مجادهدی (پروانه) از پژوهش در حوزه پیشینه شعر علوی در زبان فارسی و شاعران آیینی‌سرای سده سوم تا هشتم هجری خبر داد. چندی پیش نیز دو مجموعه شعر این شاعر دربرگیرنده غزل‌ها و سرود‌های عاشورایی وی از سوی انتشارات فصل پنجم به چاپ رسید.-

مجاهدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) توضیح داد: کتاب پژوهشی «پیشینه مکتوب شعر علوی در زبان فارسی» قرار است از سوی مجمع جهانی اهل بیت (ع) منتشر شود. منابعی که برای پژوهش در این اثر به‌کار گرفته‌ام، برخی از نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌ها یا چاپ‌های سنگی آثار کهن شعر فارسی است.

وی ادامه داد: در این اثر با رعایت ترتیب تاریخی، چهر‌ه‌های شاخص شعر علوی شناسایی شده‌اند که همراه با شرح حال کامل و ارایه بهترین نمونه‌ از آثار هر یک از آن‌ها در کتاب آمده است. همچنین تمامی منابعی که برای مطالعه و شناخت بیشتر این شاعران ضروری است، معرفی شده است.

این شاعر به دیگر کتاب پژوهشی‌اش اشاره و تشریح کرد: کار پژوهشی دیگرم در ارتباط با شاعران آیینی‌سرای سده‌های سوم تا هشتم هجری است که در مجموعه «آستان پاکان» انتشارات امیرکبیر منتشر می‌شود. پیش‌تر دو مجلد از این مجموعه که شامل معرفی و گزیده شعر ولایی است در کتاب‌هایی با عنوان‌های «گنج گوهر» و «دریای حیرت» به چاپ رسیده بود. پژوهش مجلد جدید این مجموعه در ارتباط با عطار و مولانا است.

وی در پایان به ارایه توضیحاتی درباره دو مجموعه شعر تازه منتشر شده‌اش پرداخت و گفت: چند ماه پیش دو مجموعه شعر جدیدم از سوی انتشارات فصل پنجم به چاپ رسید. یکی از این مجموعه‌ها با عنوان «ما هر چه داشتیم به پای تو ریختیم» در قالب غزل و قصیده دربرگیرنده سروده‌های عاشورایی و دفتر دیگر با عنوان «آینه‌های سفالی» دربرگیرنده غزل‌های عاطفی من است.

محمدعلی مجاهدی (پروانه) متولد 1322 در قم، فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته حقوق قضایی از مدرسه عالی حقوق قضایی قم و دارای دکترای افتخاری زبان و ادب فارسی است. وی بیش از 30 سال سابقه تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی و حضور در انجمن‌های علمی-ادبی چون «انجمن ادبی محیط» و «حرم»، دبیری چند کنگره کشوری شعر آیینی و سردبیری تعدادی نشریه مذهبی و ادبی را در کارنامه خود دارد.

«یک قطره از دریا»، «شکوه شعر عاشورا در زبان فارسی»، «کاروان شعر عاشورا»، «سیمای مهدی موعود(عج) در آیینه شعر فارسی»، «سیری در قلمرو شعر نبوی»، «ایستاده باید مرد»، «سیری در ملکوت»، «یک صحرا جنون»، «فغان دل»، «در انتظار موعود»، «گریه اشک»، «بر بال سبز قنوت»، «دریای شعله‌ور»، «یاس کبود»، «خوشه‌های طلایی»، «در محفل روحانیون یا تذکره علمای شاعر»، تصحیح و تعلیق و مقابله دیوان «گنجینه الاسرار» عمان سامانی و «گزیده اشعار عرفانی وحدت کرمانشاهی» عنوان برخی از آثار این شاعر و پژوهشگر شعر آیینی‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط